Toezicht en hoger gezag
Zoeken in de index
Vraag
Heeft het waterschap onder de Waterwet een afnameverplichting voor afvalwater van bedrijven?
Antwoord
Het waterschap heeft een afnameverplichting van stedelijk afvalwater. Dat is huishoudelijk afvalwater eventueel vermengd met ander afvalwater zoals bedrijfsafvalwater. De gemeente heeft echter geen afnameverplichting van het bedrijfsafvalwater want dat is geen onderdeel van de gemeentelijke zorgplicht voor stedelijk afvalwater. Uitgangspunt van de afvalwaterwetgeving is dat bedrijven in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn voor hun afvalwater.
Vraag
Is er beroep mogelijk tegen het besluit van gedeputeerde staten tot goedkeuring van het waterbeheerplan?
Antwoord
Vanwege artikel 1.8 van de Invoeringswet Waterwet (Kamerstukken II, 2008 2009, 31 858, nr. 2) is hoofdstuk XIX van de Waterschapswet komen te vervallen. Door het vervallen van artikel 151 Waterschapswet en gelet op artikel 8.2 onder c van de Algemene wet bestuursrecht is beroep tegen het goedkeuringsbesluit van gedeputeerde staten niet meer mogelijk.
Vraag
Moet een waterbeheerplan van een waterschap worden goedgekeurd door gedeputeerde staten?
Antwoord
Nee, de bepaling over het goedkeuringsrecht van de provincie (artikel 4.7,, eerste lid, c van de Waterwet) is vervallen per 1 juli 2014 (Wet van 18 december 2013 tot wijziging van de Waterwet en enkele andere wetten, Stb. 2014, nr. 21). Zie over de achtergronden van deze keuze de Memorie van Toelichting bij de wet.
Zie de pagina toezicht hoger gezag in het Handboek Water.
Vraag
Hoe worden de waterschappen bij de vergunningverlening voor indirecte lozingen betrokken? Wat is hierbij de status van advies dat het waterschap uitbrengt?
Antwoord
De waterschappen hebben in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) de bevoegdheid om te adviseren over besluiten van het Wabo-bevoegde gezag ten aanzien van indirecte lozingen. Indien door de indirecte lozing de doelmatige werking van het zuiveringstechnisch werk zou worden belemmerd of grenswaarden voor de kwaliteit van het oppervlaktewater zouden worden overschreden, is het advies bindend. Opgemerkt wordt dat het hier een adviesrecht en niet een adviesplicht betreft. Met andere woorden: als een waterschap niet of veel te laat adviseert, kan de gemeente haar besluit ook nemen zonder het advies van het waterschap.
Zie de pagina Waterwet en indirecte lozingen in het Handboek Water.