- 1.1 Point - Contaminated Sites
- 1.2 Point - Waste Disposal Sites
- 2.1 Diffuse - Agriculture
- 3.1 Abstraction - Agriculture
- 3.2 Abstraction - Public Water Supply
- 4.1 Recharge - Discharges
- 5.1 Saltwater intrusion
CreationDate | 2010-02-25 |
---|---|
Creator | Rijkswaterstaat Centre for Watermanagement |
marloes.schiereck@rws.nl | |
Description | WFD Reporting 2010 |
GeneratedBy | EU XML Conversion Tool |
MD_ClassificationCode | 001 |
C_CD | NL |
EURBDCode | NLRN |
RBD_MS_CD | NLRN |
METADATA | |
URL |
Name: Stroomgebiedbeheerplan Rijndelta 2009 - 2015
Timetable publication date: 2006-07-04
Programme publication date: 2006-07-04
Consultation publication date: 2006-07-04
Interim overview dates:
DateStampDescription | Date |
---|---|
Decembernota 2006 | 2006-12-22 |
Voortgangsbericht KRW / WB 21 2007 | 2007-12-28 |
RBMP draft version dates:
DateStampDescription | Date |
---|---|
Ontwerp SGBP 2008 | 2008-12-22 |
Final RBMP date: 2009-12-22
Inleiding 1 Beschrijving stroomgebied Rijn 1.1 Algemene gebiedsbeschrijving 1.2 Oppervlaktewater 1.3 Grondwater 1.4 Beschermde gebieden 2 Economische analyse van het watergebruik 2.1 Economische beschrijving van het stroomgebied 2.2 Trends tot en met 2015 2.3 Kostenterugwinning voor waterdiensten 3 Milieudoelstellingen 3.1 Inleiding 3.2 Status oppervlaktewaterlichamen en motivering 3.3 Oppervlaktewater 3.4 Grondwater 3.5 Relatie met milieudoelstellingen beschermde gebieden 3.6 Ontheffingen 3.7 Internationale harmonisatie doelen 3.8 Juridische verankering van de KRW-doelen 4 Monitoring en huidige toestand 4.1 Inleiding 4.2 Meetprogramma monitoring oppervlaktewaterlichamen 4.3 Meetprogramma grondwaterlichamen 4.4 Aanvullende monitoring beschermde gebieden 4.5 Coördinatie monitoringprogramma’s in het internationale stroomgebieddistrict 4.6 Eerste resultaten KRW-monitoringprogramma’s 5 Significante belastingen en effecten van menselijke activiteiten 5.1 Oppervlaktewater 5.2 Grondwater 5.3 Afstemming Grondwater – Oppervlaktewater 5.4 Kennisleemten 6 Maatregelenprogramma 6.1 Inleiding 6.2 Maatregelen communautaire waterbeschermingswetgeving 6.3 Basismaatregelen nationaal beleid 6.4 Aanvullende regionale KRW-maatregelen 2010-2015 6.5 Doorkijk aanpak 2016-2027 6.6 Extra maatregelen 6.7 Kosteneffectiviteitsanalyse (KEA) -onderbouwing maatregelenprogramma 6.8 Relatie milieudoelstellingen en vergunningverlening 6.9 Indicatief doelbereik KRW-maatregelenprogramma 6.10 Kosten en baten KRW-maatregelenprogramma 7 Klimaatverandering 7.1 Inleiding 7.2 Verwachte klimaatverandering 7.3 Verwachte effecten van klimaatverandering op waterkwaliteit en ecologie van watersystemen 7.4 Klimaatrobuustheid van het voorgenomen maatregelenprogramma 7.5 Klimaatverandering in het tweede stroomgebiedbeheerplan 8 Register gedetailleerde programma’s en beheerplannen 8.1 Inleiding 8.2 Rijk 8.3 Provincie 8.4 Waterschap 8.5 Gemeente 9 Voorlichting en raadpleging van het publiek 9.1 Inleiding 9.2 Voorlichting en raadpleging van het publiek op nationaal niveau 9.3 Voorlichting en raadpleging van het publiek op regionaal niveau 10 Lijst bevoegde autoriteiten 10.1 Internationale coördinatie 10.2 Bevoegde autoriteiten waterbeheer 10.3 Juridische status van de autoriteiten en relevante wetgeving 10.4 Kerntaken KRW van de bevoegde autoriteiten 10.5 Namen en adressen van de bevoegde autoriteiten Afkortingen en begrippenlijst Literatuur en websites Inhoud DVD: overzicht kaarten en bijlagen
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar lijst achtergronddocumenten Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/?ActItmIdt=28244 |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar het Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015, inclusief bijlagen, kaarten, achtergronddocumenten en internationaal deel A. | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
Gemeenten, waterschappen, provincies en het rijk hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water. In Nederland hebben daartoe in een uitgebreide overlegstructuur waterschappen, gemeenten, provincies, Rijkswaterstaat en beleidsdepartementen in overleg met maatschappelijke organisaties toegewerkt naar een stroomgebiedbeheerplan dat voldoet aan de eisen van de Kaderrichtlijn Water en dat afgestemd is met de verantwoordelijke waterbeheerders. Ook de afstemming tussen de landen binnen het stroomgebied heeft veel aandacht gekregen. Maatschappelijke organisaties zijn zowel op regionaal, nationaal als internationaal niveau in de gelegenheid gesteld om hun inbreng in dit proces te leveren. Dit alles heeft uiteindelijk geleid tot een breed gedragen plan. Regionale afstemming Het stroomgebied/werkgebied Rijndelta is onderverdeeld in zeven subwerkgebieden, drie in Duitsland en vier in Nederland. In Nederland is voor elk subwerkgebied een Regionaal Bestuurlijk Overleg (rbo) ingesteld. De voorbereiding van het rbo vond plaats in het Regionaal Ambtelijk Overleg (rao), waaronder een aantal werkgroepen waren ingesteld. Per subwerkgebied was ook een klankbordgroep actief met daarin vertegenwoordigd de verschillende belanghebbenden uit het gebied. Deze klankbordgroepen hebben de rbo’s geadviseerd. Nationale afstemming In Nederland is de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat eindverantwoordelijk voor de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water. Bij de implementatie heeft het Nationaal Wateroverleg (nwo) een belangrijke rol. Deelnemers aan dit overleg zijn gedeputeerden van provincies namens het Interprovinciaal Overleg, dijkgraven namens de Unie van Waterschappen, vertegenwoordigers van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en ambtelijke vertegenwoordigers van de ministeries van VenW, LNV en VROM. Het nwo heeft geadviseerd over de landelijke kaders voor de regionale uitvoering in de vier Nederlandse stroomgebieden. Daarnaast heeft in het Landelijk Bestuurlijk Overleg Regio’s overleg plaatsgehad tussen de voorzitters van de regionale bestuurlijke overleggen en de Staatssecretaris over de meer praktische zaken en de voortgang van de regionale planvorming. Op landelijk niveau heeft het Overlegorgaan Water en Noordzee gefungeerd als klankbordgroep. In dit overlegorgaan zijn de belangrijkste landelijk opererende maatschappelijke organisaties vertegenwoordigd. Internationale afstemming Rijndelta In het werkgebied Rijndelta vindt intensief bilateraal overleg plaats tussen Nederland en de aangrenzende deelstaten Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen. De samenwerking in het werkgebied Rijndelta vindt onder eindverantwoordelijkheid van Nederland in internationale organen op meerdere niveaus plaats. De ’Internationale Stuurgroep Rijndelta’ is verantwoordelijk voor de grensoverschrijdende afstemming en neemt de beslissingen ten aanzien van de samenwerking. Op het daaronder liggende niveau zijn in de ’Internationale werkgroep Rijndelta’ deskundigen van de verantwoordelijke gespecialiseerde instanties en met handhaving belaste instanties werkzaam. Ter uitvoering van de besluiten van de Stuurgroep maakt dit orgaan concrete afspraken over de gezamenlijke uitvoering van de vereiste werkzaamheden voor de implementatie van de Europese Kaderrichtlijn Water. Internationale afstemming heeft met name plaatsgevonden voor wat betreft de monitoring van de wateren (meetnetten), de beoordeling van de toestand van de waterlichamen, de bovenregionaal belangrijke waterbeheerkwesties en procedures voor de aanwijzing van sterk veranderde en kunstmatige wateren, voor de gebruikmaking van uitzonderingsbepalingen en voor de economische analyse. De internationale afstemming een belangrijke impuls gegeven aan een geharmoniseerd beheer, met het oog op de gemeenschappelijke doelen en een gecoördineerde verbetering van de toestand van de wateren. Internationale afstemming stroomgebieddistrict Rijn De acht eu-lidstaten van het stroomgebieddistrict Rijn hebben de implementatie van de Kaderrichtlijn Water onderling afgestemd. Daarbij heeft ook nauw overleg plaatsgevonden met Zwitserland. Dit overleg vond plaats in het Coördineringscomité Rijn (Rijnwaterdirecteurenoverleg). Dit overleg heeft zich gericht op de grotere onderwerpen die relevant zijn voor de plannen en rapportages van het gehele stroomgebieddistrict. De internationale afstemming en harmonisatie van de krw-implementatie voor alle eu-landen is uitgewerkt in een Common Implementation Strategy en Guidance Documents. Nederland en Duitsland nemen actief deel aan de intercalibratieprogramma’s die ervoor zorgen dat monitoringresultaten van de lidstaten onderling vergelijkbaar worden. Daarnaast organiseerden beide landen de afgelopen jaren workshops met het doel van een geharmoniseerde implementatie van onderwerpen met een hoge prioriteit.
Het stroomgebiedbeheerplan voor de Rijn is grotendeels gebaseerd op basisinformatie die de overheden gezamenlijk hebben aangeleverd. Elke overheid heeft tevens belangrijke informatie, vaak in meer gedetailleerde vorm, opgenomen in haar waterplannen. Daartoe behoort voor de de betreffende overheidsinstantie ook haar deel van het krw- maatregelenprogramma.. Een deel van de maatregelen zijn m.e.r.-plichtige projecten. Voor zover nog niet gebeurd, zullen deze planstudies nog ter inzage worden gelegd. In Nederland worden de volgende waterplannen onderscheiden: • Het Nationaal Waterplan van het rijk. De vier stroomgebiedbeheerplan zijn formeel onderdeel van het Nationaal Waterplan; • Het Beheer- en Ontwikkelplan van Rijkswaterstaat (rijkswateren); • De regionale waterplannen van de provincies (regionale wateren); • De waterbeheerplannen van de waterschappen (regionale wateren). In een aantal gevallen is aan een waterplan een uitvoeringsprogramma gekoppeld. Naast waterplannen en bijbehorende programma’s zijn er ook plannen op andere beleidsterreinen die voor waterkwaliteit relevant kunnen zijn. Het betreft dan vooral het milieubeleid, het natuurbeleid en het ruimtelijk beleid. De meest relevante plannen op deze beleidsterreinen zijn: • De Nota Ruimte (2005); • De Toekomstagenda Milieu (2006); • Agenda Vitaal Platteland (2005). De meest relevante programma’s zijn: • Meerjarenprogramma Vitaal Platteland 2007-2013 (mjp2, ministerie van lnv, 2006); • Uitvoeringsagenda Ruimte 2006 (ministerie van vrom, 2006); • Het Uitvoeringsprogramma diffuse bronnen (ministerie van vrom, 2007). Gemeenten zijn in hun rol als beheerder van het riool mede verantwoordelijk voor de waterkwaliteit. Maatregelen en beleid ten aanzien van de riolering worden vastgelegd in het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Gemeenten kunnen ander gemeentelijk waterbeleid, dat van invloed is op het behalen van de KRW-doelstellingen in de waterlichamen, vastleggen in een gemeentelijke structuurvisie als bedoeld in artikel 2.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en/of in een gemeentelijk of stedelijk waterplan. Gemeentelijke plannen zijn geen wettelijk verplichte plannen bij de implementatie van de KRW. Dit betekent dat het formeel niet noodzakelijk is de plannen uiterlijk in 2009 te herzien. Indien maatregelen die op het werkterrein van gemeenten liggen, bijdragen aan het bereiken van de KRW-doelen en deze kosteneffectief zijn, is het wenselijk dat gemeenten deze maatregelen nemen. De in dit stroomgebiedbeheerplan opgenomen gemeentelijke maatregelen zijn vastgesteld in een college- en/of raadsbesluit, in gemeentelijke rioleringsplannen, in gemeentelijke structuurvisies of stedelijke waterplannen (bijvoorbeeld natuurvriendelijke oevers worden grotendeels in stedelijke waterplannen meegenomen). Een register van deze plannen is opgenomen in bijlage Q van het rapport Stroomgebiedbeheerplan Rijn 2009 - 2015, waarbij tevens is aangegeven welke Nederlandse gemeenten in de planperiode 2010-2015 KRW-maatregelen gaan uitvoeren. URL: http://www.helpdeskwater.nl/wetgeving_en_beleid/kaderrichtlijn_water/uitvoering/nationaal/item_27248/?ActItmIdt=28233 Directe links naar de verschillende water(beheer)plannen van de waterbeheerder: http://www.helpdeskwater.nl/wetgeving-beleid/kaderrichtlijn-water/uitvoering/nationaal/item_27248/links-waterplannen/ Het stroomgebiedbeheersplan is voorzien van een samenvatting die betrekking heeft op alle 4 stroomgebieddistricten (apart document). In deze samenvatting is een samenvattend overzicht per stroomgebieddistrict weergegeven van het betreffende programma van maatregelen (zie paragraaf 6 en 7 in het samenvattende document). Het volledige programma van maatregelen is in de betreffende stroomgebiedbeheerplannen voor Rijn, Maas, Schelde en Eems geïntegreerd. Er bestaat dus geen apart dan wel meer gedetailleerd achtergronddocument m.b.t. het programma van maatregelen. Samenvatting Stroomgebiedbeheerplannen 2009 - 2015 URL: http://www.helpdeskwater.nl/wetgeving-beleid/kaderrichtlijn-water/uitvoering/nationaal/item_27248/
Activity | ConsultationMethod | ResponsePeriods | AccessToDocuments | ExperienceAndLessons | Actions |
---|---|---|---|---|---|
Actieve betrokkenheid op nationaal niveau waarbij belangenbehartiging centraal staat. | In het landelijke Overlegorgaan Water en Noordzee (OWN), een onderdeel van de Overlegorganen Verkeer en Waterstaat (OVW), is de afgelopen jaren frequent gesproken over de hoofdlijnen van het waterkwaliteitsbeleid en de voorbereiding van de stroomgebiedbeheerplannen in het bijzonder. In het OWN zijn alle bij water betrokken belangenorganisaties vertegenwoordigd. | Doorlopend | Relevante documenten zijn voorafgaand aan een overleg toegezonden aan de deelnemers of gepubliceerd op websites. | Belangrijke kwesties zijn in het OWN ter advisering voorgelegd. Daarnaast heeft er meer toegesneden communicatie en overleg plaatsgevonden rondom belangrijke krw-zaken, waaronder het maatregelenprogramma. De afgelopen jaren heeft het OWN hieromtrent vijf adviezen uitgebracht, ondermeer over de Decembernota 2006, de Ex ante evaluatie, regionale consultatie en de ontwerpstroomgebiedbeheerplannen. | De beschreven activiteit draagt bij aan het draagvlak voor het uitvoeren van KRW-maatregelen in de periode 2010-2015. |
Actieve betrokkenheid op nationaal niveau waarbij het inbrengen van kennis en deskundigheid centraal staat. | Kennis en deskundigheid zijn door maatschappelijke organisaties ingebracht via deelname aan thematische werkgroepen en clusters van het Landelijk Bestuurlijk Overleg Water (LBOW). | 2004 - 2007 | Relevante documenten zijn voorafgaand aan een overleg toegezonden aan de deelnemers of gepubliceerd op websites. | In 2006 is er een tussentijdse evaluatie uitgevoerd van de genoemde werkvormen, waarbij respondenten van maatschappelijke partijen en betrokken overheden zijn geïnterviewd over hun ervaringen. De algemene conclusie was dat de werkvormen voor het betrekken van maatschappelijke organisaties op nationaal niveau redelijk tot goed hebben gewerkt. De respondenten gaven aan dat zij als gevolg van deze werkvormen meer worden betrokken in het proces en meer mogelijkheden hebben om argumenten aan te dragen over belangrijke onderwerpen. | Om naast actieve betrokkenheid van maatschappelijke organisaties ook betrokkenheid van individuele burgers te bevorderen, zijn op landelijk niveau verschillende initiatieven en projecten opgestart. |
Actieve betrokkenheid op regionaal niveau: gebiedsprocessen | Regionale gebiedsgroepen hebben meegedacht over doelen, maatregelen en draagvlakversterking voor het verbeteren van de waterkwaliteit. Deze zogeheten gebiedsprocessen hebben een regionale insteek gehad en een landelijke dekking (overal toegepast). | 2006 - 2007 | Relevante documenten zijn voorafgaand aan een overleg toegezonden aan de deelnemers of gepubliceerd op websites. | Bij de implementatie van de krw hebben zogenaamde gebiedsprocessen een belangrijke rol gespeeld. Per gebied is in nauwe samenwerking met alle betrokken overheden en in samenspraak met lokale en regionale belangenorganisaties en burgers onderzocht welke knelpunten er bestaan met betrekking tot waterkwaliteit en welk maatregelenprogramma opgesteld moet worden om de doelen te halen. In veel gebiedsprocessen hadden de waterschappen een trekkende rol. Voor het diepe grondwater waren dat veelal de provincies. Met een omvang van enkele tientallen vierkante kilometers bleken gebiedsprocessen vaak het goede schaalniveau te hebben om zijn belangenorganisaties en burgers te informeren over de lokale situatie en gebiedskennis bij de deelnemers goed te ontsluiten. In totaal hebben in het Nederlandse deel van het Rijnstroomgebied 83 krw-gebiedsprocessen plaatsgevonden. In deze gebiedsprocessen is veel in het werk gesteld om de actieve betrokkenheid van maatschappelijke groeperingen en belangenorganisaties mogelijk te maken. Zo zijn in de periode medio 2006 tot eind 2007 in het Nederlandse deel van de Rijndelta tenminste 148 bijeenkomsten, veldbezoeken, workshops en werksessies gehouden. Bij die bijeenkomsten zijn opgeteld ruim 350 maatschappelijke organisaties, bedrijven en belangengroepen betrokken geweest. De aanpak van deze activiteiten verschilt per stroomgebied (regionaal maatwerk). Ook Rijkswaterstaat heeft actief regionale belanghebbenden betrokken bij het krw-proces. In de verschillende stroomgebieden zijn gebiedsgroepen in het leven geroepen die in brede zin hebben gekeken naar maatregelen voor verbetering van de waterkwaliteit, kosten en doelen. In de gebiedsgroepen hadden vertegenwoordigers van de gemeenten, provincies, Rijkswaterstaat, landbouw-, natuur- en recreatiegroepen en het bedrijfsleven zitting. Meer resultaten van de regionale gebiedsprocessen zijn te vinden op de websites van de waterschappen. | De beschreven activiteit draagt bij aan het draagvlak voor het uitvoeren van KRW-maatregelen in de periode 2010-2015. Meer dan 90% van de uitkomsten van de gebiedsprocessen blijkt te zijn overgenomen in de (ontwerp) waterplannen van regionale waterbeheerders (informatie uit Rijn-West, geldt naar verwachting ook voor andere deelstroomgebieden). |
Formele Inspraak Ontwerp-stroomgebiedbeheerplannen | Na vaststelling van de ontwerp-stroomgebiedbeheerplannen in de Ministerraad van 12 december 2008, zijn de vier ontwerpstroomgebiedbeheerplannen op 22 december 2008 gepubliceerd. Gelijktijdig is de inspraakprocedure gestart van deze vier ontwerp-plannen, waaronder het ontwerpstroomgebiedbeheerplan Rijndelta, dat ook het ontwerp van het overkoepelende internationale Rijndelta rapport (deel A) omvatte. Inspraak was mogelijk tot en met 22 juni 2009. | 22 december 2008 - 22 juni 2009 | Om een zo groot mogelijke respons vanuit het publiek te realiseren, heeft het rijk verschillende media ingezet om de ter inzage legging van de ontwerpplannen bekend te maken. In landelijke dagbladen, regionale kranten en vakbladen is een kennisgeving van de inspraakprocedure geplaatst. De ontwerpstroomgebiedbeheerplannen zijn op een groot aantal locaties ter inzage gelegd. Het ontwerpstroomgebiedbeheerplan Rijndelta heeft op de volgende locaties ter inzage gelegen: * Het ministerie van Verkeer en Waterstaat te Den Haag; * Op het kantoor van alle regionale diensten van Rijkswaterstaat (8); * Op het provinciehuis van alle provincies (9); * Op de waterschapskantoren (8); * Op het gemeentehuis van alle gemeenten (ruim 200). Tevens is het ontwerp-stroomgebiedbeheerplan door het ministerie van VenW toegezonden aan alle overheden binnen het gebied en aan een groot aantal maatschappelijke organisaties. Bovendien kon iedereen op verzoek een kopie van het ontwerpplan ontvangen. Ook via de websites www.nederlandleeftmetwater.nl en www.kaderrichtlijnwater.nl en bijbehorende elektronische nieuwsbrieven is het publiek op de hoogte gesteld. Op deze websites konden tevens de verschillende ontwerpstroomgebiedbeheerplannen in digitale vorm verkregen worden. Van deze mogelijkheid is op grote schaal gebruik gemaakt. | In totaal zijn er 97 zienswijzen (inspraakreacties) op de vier Nederlandse ontwerp-stroomgebiedbeheerplannen binnengekomen, waarvan dertig van toepassing alle stroomgebieden en 29 zienswijzen specifiek voor het stroomgebied Rijndelta. De ontvangen zienswijzen zijn overwegend ingediend door maatschappelijke organisaties, burgers, bedrijfsleven en branchevertegenwoordigers. Opvallend is het lage percentage zienswijzen van andere overheden. Dit valt mogelijk te verklaren door de grote mate van betrokkenheid in de totstandkoming van het ontwerpplan. | Vaak bestond een inspraakreactie uit meerdere deelreacties. Het totaal aantal deelreacties lag daarmee op ruim 500. Deze hebben geleid tot ongeveer 100 (tekstuele) wijzigingen in de definitieve stroomgebiedbeheerplannen. De binnengekomen reacties, de beantwoording daarvan en hoe deze doorwerken op de stroomgebiedbeheerplannen is beschreven in de Nota van Antwoord ontwerpstroomgebiedbeheerplannen die in december 2009 gelijktijdig met de definitieve stroomgebiedbeheerplannen door de ministerraad is vastgesteld.Bij het verwerken van de 207 ruim 500 (deel)zienswijzen is een thematische clustering aangehouden.Voor een volledig overzicht van de planwijzigingen wordt verwezen naar de Nota van Antwoord ontwerp-stroomgebiedbeheerplannen. (http://www.helpdeskwater.nl/wetgeving_en_beleid/kaderrichtlijn_water/uitvoering/nationaal/item_27248/) |
Formele Inspraak regionale en overige relevante plannen | Tegelijk met de ontwerp-stroomgebiedbeheerplannen zijn ook het ontwerp-Nationaal Waterplan, het ontwerp- Beheer- en Ontwikkelplan voor de Rijkswateren en de ontwerp-(water)plannen van provincies en waterschappen gepubliceerd voor inspraak. Behalve schriftelijk konden insprekers hun zienswijze ook mondeling inbrengen tijdens een formele hoorzitting op één van de acht inspraakavonden die in januari en mei 2009 op locaties verspreid over het hele land hebben plaatsgevonden. Daarnaast konden geïnteresseerden zich ook laten informeren op een informatiemarkt en -bijeenkomst, waarbij ook vragen gesteld konden worden aan een deskundigenpanel. Verdeeld over deze acht bijeenkomsten zijn hier enkele honderden belangstellenden op af gekomen. | 22 december 2009 - 16 februari 2009 | Ter inzage op verschillende locaties en internet; Inspraakwijzer en weblinks; Informatiemarkt en bijeenkomsten | Geconstateerd is dat de samenhang tussen al deze waterplannen - die ook nog deels gelijktijdig in de inspraak werden gebracht - niet voor alle betrokkenen laat staan voor burgers duidelijk was. | Om de insprekers wegwijs te maken in al deze plannen en hoe zij zich tot elkaar verhouden, is er vanuit het rijk een Inspraakwijzer ontworpen die geïnteresseerden informeert en oproept hun mening te geven over de voorstellen. Ook is er een online zoekfunctie op postcodeniveau ontwikkeld, waarmee eenieder na het invoeren van de postcode in één oogopslag kon zien op welke voor hun omgeving relevante waterplannen inspraak mogelijk was. Aansluitend was het mogelijk om die relevante plannen in te zien (via weblinks) en ook online een inspraakreactie in te dienen bij het landelijke Inspraakpunt. Formele inspraakreacties zijn behandeld door het bevoegde gezag (zie vorige regel in deze tabel). Bij onjuiste adressering of indien een andere overheid als mede-bevoegd gezag van belang was bij een zienswijze is een zienswijze doorgestuurd aan of nader afgestemd met deze mede-overheid. Elke waterbeheerder heeft een antwoord geformuleerd, hierover afgestemd binnen het stroomgebied en met het rijk en deze afgestemde antwoorden opgenomen in een Nota van Antwoord, die is vastgesteld bij de bestuurlijke behandeling van het definitieve waterplan. |
Formele Inspraak Werkprogramma, tijdschema en belangrijkste waterbeheerkwesties | Het rijk heeft in de periode van 4 juli 2006 tot en met 3 januari 2007 zowel het werkprogramma en tijdschema voor het opstellen van de stroomgebiedbeheerplannen als de lijst van de belangrijkste waterbeheerkwesties in de vier stroomgebieden ter inzage gelegd. Zienswijzen konden zowel schriftelijk als mondeling via het landelijke Centrum Publieksparticipatie kenbaar worden gemaakt. | 4 juli 2006 - 3 januari 2007 | Ter inzage op verschillende locaties en internet. | Er zijn zes reacties op het document gekomen waarvan twee uit het buitenland. De reacties hadden met name betrekking op het tijdschema, de afwenteling, de internationale afstemming, de ondersteuning van participatie, het betrekken van baten bij de afweging van maatregelen en de specifieke ligging van Nederland. De reacties zijn beantwoord in de Nota van Antwoord. Het werkprogramma en belangrijkste waterbeheerkwesties zijn daarna definitief vastgesteld. | De reacties zijn beantwoord in de Nota van Antwoord. De inbreng van de insprekers is meegewogen in de verdere voorbereiding van het kabinetsbeleid onder andere ten aanzien van het ambitieniveau voor de stroomgebiedbeheerplannen, onder meer in de Decembernota’s |
Informatievoorziening op nationaal niveau | Inzet van websites met een informatief karakter, gericht op het brede publiek | Doorlopend | Relevante documenten zijn voorafgaand aan een overleg toegezonden aan de deelnemers of gepubliceerd op websites. | Om het publiek en de politiek stapsgewijs te informeren over de implementatie van de krw, zijn er op nationaal niveau achtereenvolgens verschillende nota’s, programma’s en standpunten uitgebracht. Deze omvatten ook de inzet van Nederland in de internationale samenwerking binnen het stroomgebied Rijndelta. Een belangrijk medium voor het verschaffen van informatie op nationaal niveau is in Nederland de website www.kaderrichtlijnwater.nl. Op deze website is veel informatie specifiek over de krw te vinden. De website is intensief gebruikt voor het communiceren van ontwikkelingen en het beschikbaar stellen van geraadpleegde documenten en links met informatie tijdens het opstellen van de (ontwerp)stroomgebiedbeheerplannen. Andere nationale websites die het publiek informeren en betrekken bij het waterbeheer in Nederland zijn de eerder genoemde website van de publiekscampagne www.nederlandleeftmetwater.nl en de daaraan gekoppelde websites www.watercanon.nl en www.watereducatie.nl. Hierop wordt informatie aangeboden over waterkwaliteit aan de doelgroepen volwassenen en jongeren. | Uit analyse blijkt dat de Kaderrichtlijn Water-website in de jaren 2008 en 2009 gemiddeld 7.500 tot 8.000 bezoekers per maand getrokken heeft. Via een contactformulier konden bezoekers vragen stellen, onder meer aan de landelijke 'helpdesk water'. De beschreven activiteit heeft bijgedragen aan de informatievoorziening van het brede publiek. |
Informatievoorziening op regionaal niveau | De regionale informatievoorziening is is voor een belangrijk deel vormgegeven door waterschappen, provincies, gemeenten en Rijkswaterstaat. Informatie naar burgers vindt vooral plaats via de reguliere informatie van waterbeheerders over hun waterplannen, waarbij waterkwaliteit en krw onderdeel zijn van een bredere informatiestroom van websites, brochures en bijeenkomsten. | Doorlopend | Informatie op websites, het publiceren van (digitale en gedrukte) nieuwsbrieven, het produceren van algemene en op specifieke doelgroepen gerichte informatiebrochures en het organiseren van informatiebijeenkomsten. | Publicaties van eindrapporten van de gebiedsprocessen zijn openbaar, maar niet specifiek gericht op een breed publiek. De regionale informatievoorziening vindt voornamelijk plaats via het aanbieden van informatie op websites, het publiceren van (digitale en gedrukte) nieuwsbrieven, het produceren van algemene en op specifieke doelgroepen gerichte informatiebrochures en het organiseren van informatiebijeenkomsten, veldbezoeken en open dagen (evenementen). | In alle Nederlandse stroomgebieden is een logboek bijgehouden van dergelijke publicaties, nieuwsbrieven en informatiebijeenkomsten per waterbeheerder. Naast algemene informatie gericht op een breed publiek, kunnen geïnteresseerden ook specifieke informatie over regionale maatregelen of monitoringgegevens opvragen. De beschreven activiteiten hebben bijgedragen aan de informatievoorziening aan het brede publiek op regionaal en lokaal niveau. |
Landelijk onderzoek naar de betrokkenheid van burgers | Uitvoeren van onderzoek naar de beleving en waardering van burgers bij waterkwaliteit (algemeen) en voor specifieke activiteiten in het bijzonder. | Doorlopend | Enquete, website www.kaderrichtlijnwater.nl, overig. | In 2007/2008 is een onderzoek uitgevoerd naar de beleving en waardering van burgers van waterkwaliteit. Daarbij is een enquête uitgevoerd onder ruim duizend burgers en zijn drie verdiepingsbijeenkomsten met burgers gehouden. Verder wordt specifiek voor ieder relevant mediacampagne-onderdeel (zie Nederlandleeftmetwater) regelmatig een meting uitgevoerd naar het bereik c.q. effect van de inzet van middelen. | Beschikbare resultaten zijn gaandeweg meegenomen in de opzet van publiek participatie, het bevorderen van actieve betrokkenheid en de informatievoorziening en zullen ook in de aanloop naar het tweede SGBP van 2015 worden benut. |
Overige consultatie van het publiek | Het consulteren van het publiek heeft - afgezien van de formele inspraak - voor een belangrijk deel ook plaatsgevonden via het nationale Overlegorgaan Water en Noordzee (own), in de regionale overlegstructuren (klankbordgroepen per stroomgebied) en in de gebiedsprocessen. | Doorlopend | Relevante documenten zijn voorafgaand aan een overleg toegezonden aan de deelnemers of gepubliceerd op websites. | Zie onder OWN, klankbordgroepen en gebiedsprocessen | De beschreven activiteit draagt bij aan het draagvlak voor het uitvoeren van KRW-maatregelen in de periode 2010-2015. |
Regionale consultatie | Voor het inbrengen van adviezen en deskundigheid uit maatschappelijke organisaties en belanghebbenden zijn in alle stroomgebieden klankbordgroepen ingesteld. | Doorlopend | Relevante documenten zijn voorafgaand aan een overleg toegezonden aan de deelnemers of gepubliceerd op websites. | Voor elk deelstroomgebied in het stroomgebied Rijndelta is door het bestuurlijk overleg een klankbordgroep ingesteld. Via deze klankbordgroepen (en de gebiedsprocessen) zijn maatschappelijke organisaties en belangengroepen nauw betrokken bij de voorbereiding van de regionale bestuurlijke besluitvorming in de zogeheten rbo’s. Voorafgaand aan de bestuurlijke besluitvorming adviseerden de klankbordgroepen aan de rbo’s (gevraagd of ongevraagd). Alle klankbordgroepen werden voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter, die tevens deelnam aan de vergadering van de rbo’s. Alle belangrijke spelers in het veld zijn direct of indirect in de klankbordgroepen vertegenwoordigd geweest, zoals drinkwaterbedrijven, natuurterreinbeheerders, agrariërs, sportvissers, watersporters, industrieën en milieuorganisaties. | Conclusies en adviezen van de klankbordgroepen zijn met een korte notitie of mondeling ingebracht in de rbo’s. Daarmee spelen zij een rol in de besluitvorming. Op die manier is de inbreng van belanghebbende overheden en maatschappelijke partijen meegenomen bij de regionale besluitvorming. De waardering vanuit deelnemers aan de klankbordgroepen is in hoge mate positief (heeft bijgedragen aan begrip voor elkaars standpunten vanuit wederzijds respect). |
Vergroten actieve betrokkenheid en bewustwording van burgers: De Watercanon | Om de belangrijke rol die water door de eeuwen heen heeft gespeeld bij de economische ontwikkeling van Nederland te onderstrepen is een historisch boekwerk uitgegeven. Ter promotie van onze waterrijke geschiedenis is ook een reizende tentoonstelling opgezet door heel Nederland. Verder is er een prijsvraag onder scholieren uitgeschreven om zelf een 26e toekomstvenster te ontwerpen. | Doorlopend | http:\\www.watercanon.nl\, reizende tentoonstelling | De verbondenheid van Nederlanders met water is door de eeuwen heen leidend geweest voor de economische en maatschappelijke ontwikkeling van ons land. Om hier aandacht op te vestigen (bewustwording) is in 2008 een Watercanon opgesteld, die in 25 vensters een aantal bepalende momenten uit onze watergeschiedenis beschrijft. | De beschreven activiteit draagt bij aan het draagvlak voor het uitvoeren van KRW-maatregelen in de periode 2010-2015. |
Vergroten actieve betrokkenheid en bewustwording van burgers: nationale publiekscampagne ‘Nederland leeft met Water’ | Publiekscampagne met inzet van massamediale middelen (tv, internet, billboards, advertenties) onder 1 gezamenlijke vlag van Nederland Leeft met Water, gericht op het vergroten van actieve betrokkenheid van het publiek bij water(maatregelen). | Doorlopend | http:\\nederlandleeftmetwater.nl\, diverse media (billboards, advertenties, televisie spotjes). | Deze breed opgezette campagne heeft als doel Nederlanders bewust(er) te maken van de betekenis van schoon en veilig water en om hun actieve betrokkenheid bij het waterbeleid te vergroten. Deze campagne loopt sinds 2004. Een belangrijk element vormt het gebruik van massamedia (billboards, advertenties, tv-spotjes). Daarnaast loopt er een regionaal communicatiespoor waar in samenwerking met de regionale partners zoveel mogelijk concrete handelingsperspectieven worden aangereikt aan burgers. Sinds 2008 is het merkbeeld van de campagne Nederland als drijvend vlot. Dit beeld symboliseert onze afhankelijkheid van schoon en veilig water, maar ook de dilemma’s welke samenhangen met waterbeheer in ons dichtbevolkte land. | De beschreven activiteit draagt bij aan het draagvlak voor het uitvoeren van KRW-maatregelen in de periode 2010-2015. |
Vergroten actieve betrokkenheid en bewustwording van specifieke doelgroep: project Jongereninspraak KRW | Een bijzondere vorm van actieve betrokkenheid bij het opstellen van de stroomgebiedbeheerplannen was het project Jongereninspraak KRW, gericht op het middelbaar onderwijs. | 2007 - 2009 | Relevante documenten zijn voorafgaand aan een overleg toegezonden aan de deelnemers of gepubliceerd op websites. | Hierbij zijn 2000 scholieren - verspreid over heel Nederland - uitgedaagd om te komen met inspirerende plannen en ideeën voor de (water)toekomst van hun eigen omgeving. Er hebben in verschillende provincies presentaties plaatsgevonden van de projecten onder scholieren maar ook aan deskundige waterbeheerders en bestuurders. | De uitkomsten zijn als jongereninspraakreactie op de ontwerpstroomgebiedbeheerplannen ingezonden en ook beantwoord in de Nota van Antwoord Inspraak stroomgebiedbeheerplannen 2009-2015. (http://www.helpdeskwater.nl/wetgeving_en_beleid/kaderrichtlijn_water/uitvoering/nationaal/item_27248/) |
Voorlichting en raadpleging van het publiek op regionaal niveau | Workshops en voorlichtingsactiviteiten bedoeld voor het brede publiek | Doorlopend | Relevante documenten zijn voorafgaand aan een overleg toegezonden aan de deelnemers of gepubliceerd op websites. | Sinds 2004 zijn maatschappelijke (belangen)-organisaties op diverse wijzen, onder meer door middel van workshops, betrokken geweest bij de implementatie van de Kaderrichtlijn Water in het stroomgebied Rijndelta. Zij zijn geïnformeerd over de voorgenomen waterkwaliteitsdoelen en de mogelijke maatregelen, daarbij relevante kennis aan te dragen en zijn in de gelegenheid gesteld hun mening daarover te geven. | De resultaten van deze bijeenkomsten zijn verwerkt in notities gericht aan de Regionaal Ambtelijke Overleggen (rao), respectievelijk Regionaal Bestuurlijke Overleggen (rbo) en de klankbordgroepen in de deelstroomgebieden van Rijndelta. |
Vergroten actieve betrokkenheid en bewustwording van specifieke doelgroep: project KRW@work | Een bijzondere vorm van actieve betrokkenheid bij het opstellen van de stroomgebiedbeheerplannen was het project KRW@work, gericht op maatschappelijke organisaties betrokken bij waterbeheer. Gekozen vorm is een belangenspel (serious gaming approach) om over en weer begrip te krijgen voor elkaars standpunten en die van waterbeheerders. Vaak gecombineerd met een veldbezoek. | 2007 | Relevante documenten zijn voorafgaand aan een bijeenkomst/overleg/veldbezoek toegezonden aan de deelnemers of gepubliceerd op websites.. | Afgezien van informatievoorziening via landelijke documenten en websites zijn in Nederland projecten uitgevoerd die zich specifiek richtten op een bepaalde doelgroep. Deze doelgroepgerichte aanpak draagt bij aan het vergroten van de actieve betrokkenheid en bewustwording. | De beschreven activiteit draagt bij aan het draagvlak voor het uitvoeren van KRW-maatregelen in de periode 2010-2015. |
Vergroten actieve betrokkenheid en bewustwording van specifieke doelgroep: project Duik in Waterkwaliteit | Een bijzondere vorm van actieve betrokkenheid bij het opstellen van de stroomgebiedbeheerplannen was het Duik in waterkwaliteit, gericht op jonge agrariers. In regionale bijeenkomsten werden landbouwers uitgedaagd om aan te geven welke keuzes zij zouden maken in het waterbeheer, mede gericht op de toekomst van hun bedrijf. | 2007 | Relevante documenten zijn voorafgaand aan een bijeenkomst/overleg/veldbezoek toegezonden aan de deelnemers of gepubliceerd op websites.. | Afgezien van informatievoorziening via landelijke documenten en websites zijn in Nederland projecten uitgevoerd die zich specifiek richtten op een bepaalde doelgroep, zoals: (a) krw-belangenspel: uitgevoerd door Stichting Reinwater in samenwerking met regionale waterbeheerders. Door middel van spelsimulatie werden standpunten en belangen bij schoon water uitgewisseld ter voorbereiding van de regionale besluitvorming over krw-doelen en -maatregelen. Het krw-belangenspel is vaak gecombineerd met een veldbezoek. (b) Duik in waterkwaliteit: om meer inzicht te krijgen in de betekenis van de voorgenomen krw-maatregelen voor het agrarische bedrijfsleven zijn door het Agrarisch Jongeren Kontact in de periode 2006-2007 door het hele land meer dan 40 regionale bijeenkomsten georganiseerd voor agrarische ondernemers. Door in een spelvorm op de stoel van de waterbeheerder te gaan zitten, werden (met name jonge) landbouwers bewuster gemaakt van de keuzes waar we in het waterbeheer voor staan en de effecten daarvan op de lange termijn (en dus op de toekomst van hun bedrijven). | De beschreven activiteit draagt bij aan het draagvlak voor het uitvoeren van KRW-maatregelen in de periode 2010-2015. Bovendien zijn in sommige gevallen ook specifieke maatregelen opgenomen die om inzet van agrariers vragen (meewerken in plaats van meedenken), zoals spuitvrije zones, vermindering mestgift en randenbeheer |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar hoofdstuk 9 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
Ter voorbereiding van de 1e update wordt in 2010 een uitgebreide evaluatie uitgevoerd van de totstandkoming van het stroomgebiedbeheerplan Rijn (SGBP) 2009-2015. Deze evaluatie richt zich zowel op het nationale proces (waaronder het gevolgde trechtervormige proces via de Decembernota's 2005 en 2006 en de Ex ante Evaluatie 2008), de regionale gebiedsprocessen alsook de grensoverschrijdende samenwerking. Naast ca. 50 diepte-interviews worden ca. 1000 personen via een schriftelijke enquete bevraagd. De evaluatie zal in juni 2010 worden afgerond. Op basis hiervan zal een nieuw planvormingstraject voor de komende jaren worden opgesteld. Ter inhoudelijke voorbereiding zal de uitvoering van de maatregelen in de periode 2010-2015 nauwlettend worden gevolgd. Jaarlijks zal de Tweede Kamer worden geïnformeerd over de voortgang van de uitvoering. Hierbij worden nadrukkelijk ook de uit te voeren onderzoeksmaatregelen en de effecten daarvan betrokken, waaronder in het bijzonder de onderzoeken die worden uitgevoerd in het kader van het Innovatieprogramma KRW in de jaren 2010 - 2012. De resultaten van de onderzoeksmaatregelen zullen als input gebruikt worden bij het nationale traject en de regionale gebiedsprocessen, met name t.b.v. het opstellen van de maatregelenprogramma's voor de volgende planperiode. Naast de jaarlijkse nationale rapportages aan de Tweede Kamer zal eind 2012 een formele tussenrapportage worden opgesteld voor verzending aan de Europese Commissie. Mede als gevolg van de val van het Nederlandse kabinet heeft de Tweede Kamer geen mogelijkheid gezien om de definitieve SGBP 2009-2015 te bespreken vóór de electronische rapportage. Beperkte wijzigingen die het gevolg zijn van bespreking in de Tweede Kamer ná 22 maart 2010 zullen worden gemeld bij de eerstvolgende formele tussenrapportage aan de Europese Commissie begin 2013. Bij grotere, significante wijzigingen van de nu voorliggende SGBP zal de Europese Commissie hierover eerder op de hoogte worden gesteld.
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar het Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015, inclusief bijlagen, kaarten, achtergronddocumenten en internationaal deel A. | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
SurfaceSignificantPressure | NoOfPointSources |
---|
TypeOfPrioritySubstance | LoadDetails | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
50-32-8 Benzo(a)pyrene |
| ||||||||
7439-97-6 Mercury and its compounds |
| ||||||||
7440-43-9 Cadmium and its compounds |
|
TypeNonPrioritySpecificPollutant | OtherCasNumber | OtherSubstanceDescription | LoadDetails | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7440-50-8 | Koper |
| |||||||||
7440-66-6 | Zink |
|
TypeOfDeOxygenatingSubstance | LoadDetails |
---|
TypeOfNutrient | LoadDetails | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TotalPhosphorous |
| ||||||||
TotalNitrogen |
|
SubstanceMeasured | LoadDetails |
---|
TypeOfPrioritySubstance | LoadDetails | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
50-32-8 Benzo(a)pyrene |
| ||||||||
7439-97-6 Mercury and its compounds |
| ||||||||
7440-43-9 Cadmium and its compounds |
|
TypeNonPrioritySpecificPollutant | OtherCasNumber | OtherSubstanceDescription | LoadDetails | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Other | 51218-45-2 | Metolachloor |
| ||||||||
36643-28-4 | Tributyltin |
| |||||||||
7440-50-8 | Koper |
| |||||||||
7440-66-6 | Zink |
|
TypeOfDeOxygenatingSubstance | LoadDetails |
---|
TypeOfNutrient | LoadDetails | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TotalPhosphorous |
| ||||||||
TotalNitrogen |
|
SubstanceMeasured | LoadDetails |
---|
AbstractionType | NumberOfAbstractionPoints | VolumeAbstracted | Units | Period | VolumeYear |
---|---|---|---|---|---|
3 Water Abstraction | 117 | 10182000 | 1000m3 | yearly | 2001 |
De verwachting is dat er naast de al bekende belastingen geen extra, nog onbekende belastingen aanwezig zijn die een significante bedreiging vormen voor het bereiken van een goede toestand van de Nederlandse waterlichamen. Er vindt wel onderzoek plaats naar het relatieve belang van belastingen in relatie met tot de kosteneffectiviteit van maatregelen.
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
Pollutant | OtherPollutant | LoadValue | Units | HowMeasured | LoadYear |
---|
Pollutant | OtherPollutant | LoadValue | Units | HowMeasured | LoadYear |
---|
NumberOfAbstractionPoints | AbstractionType | AnnualVolumeExtracted | VolumeUnits | VolumeYear |
---|---|---|---|---|
11 | 3 Abstraction | 1095000 | 1000m3 | 2001 |
WaterBalance | ExploitationIndex | OtherDescription |
---|
RechargeType | NumberOfRecharges | AnnualVolumeRecharged | VolumeUnits | VolumeYear |
---|---|---|---|---|
4 Artificial Recharge | 5 | 161800 | 1000m3 | 2006 |
De verwachting is dat er naast de al bekende belastingen geen extra, nog onbekende belastingen aanwezig zijn die een significante bedreiging vormen voor het bereiken van een goede toestand van de Nederlandse grondwaterlichamen. Er vindt wel onderzoek plaats naar het relatieve belang van nog onbekende belastingen (zie GWMET_DataGapsAndUncertainties) in relatie tot de kosteneffectiviteit van grondwatermaatregelen.
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 6.3.2 hoofdstuk 6 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 6.3.3 hoofdstuk 6 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 6.3.4 hoofdstuk 6 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 6.3.5 hoofdstuk 6 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 6.3.5 hoofdstuk 6 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 6.3.6 hoofdstuk 6 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 6.3.7 hoofdstuk 6 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 6.3.8 hoofdstuk 6 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 6.3.9 hoofdstuk 6 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 6.3.10 hoofdstuk 6 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 6.3.11 hoofdstuk 6 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 6.3.12 hoofdstuk 6 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
PressurePreventingGoodStatus | PercentageFailureRW | PercentageFailureLW | PercentageFailureTW | PercentageFailureCW | BasicMeasuresEnough |
---|---|---|---|---|---|
1 Point Source | 51 | 15 | 100 | 3 | N |
2 Diffuse Source | 90 | 99 | 100 | 100 | N |
3 Water Abstraction | 10 | 10 | 0 | 0 | Y |
4 Water flow regulations and morphological alterations of surface water | 79 | 90 | 100 | 35 | N |
5 River management | 95 | 15 | 100 | 0 | N |
6 Transitional and coastal water management | 0 | 1 | 100 | 76 | N |
7 Other morphological alterations | 86 | 16 | 36 | 3 | N |
8 Other Pressures | 91 | 94 | 100 | 100 | N |
PressurePreventingGoodStatus | SWPressureMeasuresCheckList | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 Point Source |
| ||||||||||||||||||||||||||||||
2 Diffuse Source |
| ||||||||||||||||||||||||||||||
3 Water Abstraction |
| ||||||||||||||||||||||||||||||
4 Water flow regulations and morphological alterations of surface water |
| ||||||||||||||||||||||||||||||
5 River management |
| ||||||||||||||||||||||||||||||
6 Transitional and coastal water management |
| ||||||||||||||||||||||||||||||
7 Other morphological alterations |
| ||||||||||||||||||||||||||||||
8 Other Pressures |
|
PressurePreventingGoodStatus | Comments |
---|---|
1 Point Source | |
2 Diffuse Source | |
3 Water Abstraction | |
4 Water flow regulations and morphological alterations of surface water | |
5 River management | |
6 Transitional and coastal water management | |
7 Other morphological alterations | |
8 Other Pressures |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | verminderen emissie gewasbescherming- / bestrijdingsmiddelen |
MeasureDescription | verminderen emissie gewasbescherming- / bestrijdingsmiddelen |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | vasthouden water in haarvaten van het systeem |
MeasureDescription | vasthouden water in haarvaten van het systeem |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | aanpassen waterpeil |
MeasureDescription | aanpassen waterpeil |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | verondiepen watersysteem |
MeasureDescription | verondiepen watersysteem |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | verminderen emissie verkeer / scheepvaart |
MeasureDescription | verminderen emissie verkeer / scheepvaart |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | aanpassen inlaat / doorspoelen / scheiden water |
MeasureDescription | aanpassen inlaat / doorspoelen / scheiden water |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | saneren uitlogende oeverbescherming |
MeasureDescription | saneren uitlogende oeverbescherming |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | verbreden watersysteem, aansluitend wetland / verlagen uiterwaard |
MeasureDescription | verbreden watersysteem, aansluitend wetland / verlagen uiterwaard |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | aanleg nevengeul / herstel verbinding |
MeasureDescription | aanleg nevengeul / herstel verbinding |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | overige brongerichte maatregelen |
MeasureDescription | overige brongerichte maatregelen |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | verminderen belasting RWZI |
MeasureDescription | verminderen belasting RWZI |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | verbreden / hermeanderen / nvo; (snel) stromend water |
MeasureDescription | verbreden / hermeanderen / nvo; (snel) stromend water |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | opheffen ongezuiverde lozingen |
MeasureDescription | opheffen ongezuiverde lozingen |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | aanpakken riooloverstorten |
MeasureDescription | aanpakken riooloverstorten |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | afkoppelen verhard oppervlak |
MeasureDescription | afkoppelen verhard oppervlak |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | verbreden / nvo; langzaam stromend / stilstaand water |
MeasureDescription | verbreden / nvo; langzaam stromend / stilstaand water |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | verdiepen watersysteem (overdimensioneren) |
MeasureDescription | verdiepen watersysteem (overdimensioneren) |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | uitvoeren onderzoek |
MeasureDescription | uitvoeren onderzoek |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | aanpassen begroeiing langs water |
MeasureDescription | aanpassen begroeiing langs water |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | beheren grootschalige grondwaterverontreinigingen |
MeasureDescription | beheren grootschalige grondwaterverontreinigingen |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | vispasseerbaar maken kunstwerk |
MeasureDescription | vispasseerbaar maken kunstwerk |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | verminderen emissie nutriënten landbouw |
MeasureDescription | verminderen emissie nutriënten landbouw |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | saneren verontreinigd(e) landbodems / grondwater |
MeasureDescription | saneren verontreinigd(e) landbodems / grondwater |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | overige emissiereducerende maatregelen |
MeasureDescription | overige emissiereducerende maatregelen |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | Verwijderen verontreinigde bagger |
MeasureDescription | Verwijderen verontreinigde bagger |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | aanpassen / verplaatsen grondwaterwinning |
MeasureDescription | aanpassen / verplaatsen grondwaterwinning |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | overige beheermaatregelen |
MeasureDescription | overige beheermaatregelen |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | geven van voorlichting |
MeasureDescription | geven van voorlichting |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | aanpassen / introduceren (nieuwe) wetgeving |
MeasureDescription | aanpassen / introduceren (nieuwe) wetgeving |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | opstellen nieuw plan |
MeasureDescription | opstellen nieuw plan |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | financiele maatregelen |
MeasureDescription | financiele maatregelen |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | overige instrumentele maatregelen |
MeasureDescription | overige instrumentele maatregelen |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | GGOR maatregelen |
MeasureDescription | GGOR maatregelen |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | wijzigen / beperken gebruiksfunctie |
MeasureDescription | wijzigen / beperken gebruiksfunctie |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | aanleg speciale leefgebieden voor vis |
MeasureDescription | aanleg speciale leefgebieden voor vis |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | aanleg speciale leefgebieden flora en fauna |
MeasureDescription | aanleg speciale leefgebieden flora en fauna |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | overige inrichtingsmaatregelen |
MeasureDescription | overige inrichtingsmaatregelen |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | inrichten mest- / spuitvrije zone |
MeasureDescription | inrichten mest- / spuitvrije zone |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | uitvoeren actief visstands- of schelpdierstandsbeheer |
MeasureDescription | uitvoeren actief visstands- of schelpdierstandsbeheer |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | aanleg zuiveringsmoeras |
MeasureDescription | aanleg zuiveringsmoeras |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | verwijderen stuw |
MeasureDescription | verwijderen stuw |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
TypeOfSupplementaryMeasure |
|
---|---|
TypeOfAdditionalMeasure | |
MeasureName | uitvoeren actief vegetatie- / waterkwaliteitsbeheer |
MeasureDescription | uitvoeren actief vegetatie- / waterkwaliteitsbeheer |
GeographicCoverage | RBD |
Comment | Geen commentaar |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar § 5.2 hoofdstuk 5 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
PercentageFailure | 0 |
---|---|
BasicMeasuresEnough | N |
Comments | Algemene maatregelen gericht op meer integrale belastingen op de grondwaterlichamen en niet specifiek ten behoeve van puntbronnen, diffuse bronnen, grondwateronttrekking of -aanvulling zijn toegewezen aan 'other pressures'. Daarom zijn overige belastingen toegevoegd aan deze tabel maar vormen geen aanleiding om grondwaterlichamen in een slechte toestand te beoordelen. |
Pressure | SupplementaryMeasureCode | BasicMeasureCode | OtherBasicMeasureCode | Comments |
---|---|---|---|---|
6 Other Pressures |
| OM-ProtectAbstraction | De aanvullende maatregel betreft maatregelen gericht op meer integrale belasting op de grondwaterlichamen en niet specifiek door puntbronnen, diffuse bronnen, grondwateronttrekking of -aanvulling. De aanvullende maatregel is niet aanvullend op 1 specifieke basismaatregel maar op een pakket van meerdere basismaatregelen. Een hiervan is genoemd in BasicMeasureCode/OtherBasicMeasureCode. |
PercentageFailure | 0 |
---|---|
BasicMeasuresEnough | N |
Comments | De aantallen geïnventariseerde puntbronnen leiden niet tot aanpassing van het toestandsoordeel omdat de invloed ervan vooral lokaal is. Met andere woorden puntbronnen vormen een zekere belasting voor de grondwaterkwaliteit, maar niet op het schaalniveau van grondwaterlichamen. |
Pressure | SupplementaryMeasureCode | BasicMeasureCode | OtherBasicMeasureCode | Comments |
---|---|---|---|---|
1 Point Sources |
| OM-PointSourceDischarges | De aanvullende maatregel is niet aanvullend op 1 specifieke basismaatregel maar op een pakket van meerdere basismaatregelen. Verschillende basismaatregelen en overige basismaatregelen hebben in meer of mindere mate effect (direct of indirect) op de belasting op de grondwaterlichamen door puntbronnen. Een hiervan is genoemd in BasicMeasureCode/OtherBasicMeasureCode |
PercentageFailure | 27 |
---|---|
BasicMeasuresEnough | N |
Comments | 3 van de 11 grondwaterlichamen hebben een eindoordeel chemische toestand 'slecht' ten gevolge van een diffuse belasting van een of meerdere drempelwaardestoffen. |
Pressure | SupplementaryMeasureCode | BasicMeasureCode | OtherBasicMeasureCode | Comments |
---|---|---|---|---|
2 Diffuse Sources |
| OM-PollutantsDiffuse | De aanvullende maatregel is niet aanvullend op 1 specifieke basismaatregel maar op een pakket van meerdere basismaatregelen. Verschillende basismaatregelen en overige basismaatregelen hebben in meer of mindere mate effect (direct of indirect) op de belasting op de grondwaterlichamen door diffuse bronnen. Een hiervan is genoemd in BasicMeasureCode/OtherBasicMeasureCode |
PercentageFailure | 0 |
---|---|
BasicMeasuresEnough | N |
Comments | In totaal wordt in het Nederlandse deel van Rijndelta jaarlijks ten minste 900 miljoen kubieke meter grondwater gewonnen. Omdat de totale onttrekking veruit wordt overtroffen door het jaarlijkse neerslagoverschot is de belasting van de genoemde onttrekkingscijfers geen aanleiding om grondwaterlichamen in slechte toestand te beoordelen. |
Pressure | SupplementaryMeasureCode | BasicMeasureCode | OtherBasicMeasureCode | Comments |
---|---|---|---|---|
3 Abstraction |
| OM-ProtectAbstraction | De aanvullende maatregel is niet aanvullend op 1 specifieke basismaatregel maar op een pakket van meerdere basismaatregelen. Verschillende basismaatregelen en overige basismaatregelen hebben in meer of mindere mate effect (direct of indirect) op de belasting op de grondwaterlichamen door onttrekking. Een hiervan is genoemd in BasicMeasureCode/OtherBasicMeasureCode |
PercentageFailure | 0 |
---|---|
BasicMeasuresEnough | Y |
Comments | Naast onttrekking van grondwater vindt in een aantal grondwaterlichamen ook kunstmatige aanvulling van grondwater plaats. Omdat deze aanvulling verhoudingsgewijs klein is ten opzichte van de onttrekking is de mogelijke belasting hierdoor voor het grondwater gering. |
Pressure | SupplementaryMeasureCode | BasicMeasureCode | OtherBasicMeasureCode | Comments |
---|
PercentageFailure | 18 |
---|---|
BasicMeasuresEnough | Y |
Comments | Voor het bepalen van de belasting door het indringen van zout water of andere intrusies is in beeld gebracht (kaart samengesteld waarop gebieden staan aangegeven) waar autonome verzilting kan optreden. Aansluitend is gekeken of de bestaande monitoring van het zoet-zout grensvlak aanleiding geeft om de bestaande meetnetten hiervoor te herzien. De conclusie is dat in het stroomgebied Rijndelta weliswaar een zekere kans bestaat op intrusie, maar dat het risico daarop in de hand wordt gehouden door strikte bewaking van het zoet-zout grensvlak (zowel horizontaal als verticaal) in combinatie met het reguleren van onttrekkingen. Er zijn geen aanvullende maatregelen nodig. |
Pressure | SupplementaryMeasureCode | BasicMeasureCode | OtherBasicMeasureCode | Comments |
---|
TotalCostOfMeasure | 5400000000 |
---|---|
Aggregation | Annual |
OtherAggregation | n.v.t. |
ReferenceYear | 2008 |
CalculationMethod | De totale kosten van het krw-maatregelenprogramma met betrekking tot de basismaatregelen zijn niet eenvoudig te becijferen. Een ruwe schatting van de nationale jaarlijkse kosten die worden gemaakt voor het waterbeheer geeft het volgende beeld. In 2008 bedroegen de totale kosten op nationaal niveau aan watertaken door overheden ruim 5,4 miljard euro. Er is hierbij geen onderscheid gemaakt tussen de kosten voor artikel113a en artikel113b1. De 5,4 miljard, hoewel in deze tabel toegeschreven aan artikel 113a maatregelen, betreft dus ook artikel113b1 maatregelen. NOTE: het aantal karakters voor element 'TotalCostOfMeasure' is overschreden. Op advies van de Helpdesk wordt de foutmelding bij de XML validatie genegeerd. |
OtherCalculationMethod | n.v.t. |
TotalCostComment | De totale kosten van het krw-maatregelenprogramma met betrekking tot de basismaatregelen zijn niet eenvoudig te becijferen. Een ruwe schatting van de nationale jaarlijkse kosten die worden gemaakt voor het waterbeheer geeft het volgende beeld. In 2008 bedroegen de totale kosten aan watertaken door overheden ruim 5,4 miljard euro. Dit is op nationale niveau en zonder onderscheid in artikel113a en artikel113b1 kosten. NOTE: het aantal karakters voor element 'TotalCostOfMeasure' is overschreden. Op advies van de Helpdesk wordt de foutmelding bij de XML validatie genegeerd. |
SubCost | SubCostClassification | SubCostComment |
---|
TotalCostOfMeasure | 2228100000 |
---|---|
Aggregation | Entire RBMP |
OtherAggregation | n.v.t. |
ReferenceYear | 2008 |
CalculationMethod | Som investeringskosten voor het aanvullende regionale krw-maatregelenprogramma voor 2010-2015 van de vier stroomgebieddistricten Rijn, Eems, Schelde en Maas. De totale kosten van het aanvullende regionale krw-maatregelenprogramma voor 2010-2015 bedragen voor het stroomgebied Rijndelta 1502 miljoen euro, voor het stroomgebied Eems 149,4 miljoen euro, voor het stroomgebied Schelde 73,7 miljoen euro en voor het stroomgebied van de Maas bedragen 503 miljoen euro. Nationaal totaal 2228,1 miljoen Euro. NOTE: het aantal karakters voor element 'TotalCostOfMeasure' is overschreden. Op advies van de Helpdesk wordt de foutmelding bij de XML validatie genegeerd. |
OtherCalculationMethod | n.v.t. |
TotalCostComment | De totale kosten van het aanvullende regionale krw-maatregelenprogramma voor 2010-2015 bedragen voor het stroomgebied Rijndelta 1502 miljoen euro, voor het stroomgebied Eems 149,4 miljoen euro, voor het stroomgebied Schelde 73,7 miljoen euro en voor het stroomgebied van de Maas bedragen 503 miljoen euro. Nationaal totaal 2228,1 miljoen Euro. NOTE: het aantal karakters voor element 'TotalCostOfMeasure' is overschreden. Op advies van de Helpdesk wordt de foutmelding bij de XML validatie genegeerd. |
SubCost | SubCostClassification | SubCostComment |
---|
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|
Het stroomgebiedbeheersplan is voorzien van een samenvatting die betrekking heeft op alle 4 stroomgebieddistricten (apart document). In deze samenvatting is een samenvattend overzicht per stroomgebieddistrict weergegeven van het betreffende programma van maatregelen (zie paragraaf 6 en 7 in het samenvattende document). Het volledige programma van maatregelen is in de betreffende stroomgebiedbeheerplannen voor Rijn, Maas, Schelde en Eems geïntegreerd. Er bestaat dus geen apart dan wel meer gedetailleerd achtergronddocument m.b.t. het programma van maatregelen. Samenvatting Stroomgebiedbeheerplannen 2009 - 2015 URL: http://www.helpdeskwater.nl/wetgeving-beleid/kaderrichtlijn-water/uitvoering/nationaal/item_27248/
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar hoofdstuk 6 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
Year2009to2015 | SupplyCost | DemandCosts | AggregatedCost |
---|---|---|---|
2009-2015 | 807000000 |
WaterServiceType | WaterServiceTypeOther | VolumeDischarged | VolumeAbstracted | CostOfWaterService | EnvironmentCost | ResourceCost | LevelOfCostRecovery | PriceOfWaterService | UnitOfWaterServiceCost |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Other | Productie en levering van water | 0 | 10182000 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 100 | 1.46 | euro/m3 |
Other | Inzameling en afvoer van hemel- en afvalwater | 0 | 1456000 | 0.51 | 0.51 | 0.51 | 95 | 0.47 | euro/m3 |
Other | Zuivering van afvalwater | 1456000 | 0 | 0.47 | 0.47 | 0.47 | 100 | 0.46 | euro/m3 |
Other | Grondwaterbeheer | 0 | 1095000 | 0.01 | 0.01 | 0.01 | 95 | 0.01 | euro/m3 |
Other | Regionaal watersysteem - waterkeringszorg | 0 | 0 | 7881 | 7881 | 7881 | 100 | 7361 | euro/km waterkering |
Other | Regionaal watersysteem - waterkwantiteitsbeheer | 0 | 0 | 3992 | 3992 | 3992 | 100 | 3721 | euro/ha oppervlakte binnenwater |
Other | Regionaal watersysteem - waterkwaliteitsbeheer | 0 | 0 | 10 | 10 | 10 | 100 | 10 | euro/inwoner |
VolumesPricesCostsIncluded | Y |
---|---|
InvestmentCostMethodology | Voor methodiek en gebruikte definitieswordt verwezen naar NAMWA-statistiek van het CBS en Eurostat definities. In het Nederlandse waterbeheer zijn vijf waterdiensten benoemd: 1. productie en levering van water; 2. inzameling en afvoer van hemel- en afvoerwater; 3. zuivering van afvalwater; 4. grondwaterbeheer; 5. regionaal watersysteem beheer. Per waterdienst zijn verschillende bronnen gebruikt t.b.v een schatting de investeringskosten. Ad 1. Drinkwaterinvesteringen door waterbedrijven, Nederland, diverse jaren (bron: Waterleidingstatistiek 2000-2007, VEWIN). Ad 2. Investeringen afkoppelen, overstorten, riolen, Nederland (bron: Ex ante evaluatie KRW, PBL). Ad 3. Investeringen RWZI's vermindering nutriënten, RWZI's vermindering overige stoffen, Nederland (bron: Ex ante evaluatie KRW, PBL). Ad 4. Niet beschikbaar. Ad 5. Investeringen in KRW en overige regionale maatregelen, Nederland (bron: Ex ante evaluatie KRW, PBL). |
WaterServiceCostMethodology | In het Nederlandse waterbeheer zijn vijf waterdiensten benoemd: 1. productie en levering van water; 2. inzameling en afvoer van hemel- en afvoerwater; 3. zuivering van afvalwater; 4. grondwaterbeheer; 5. regionaal watersysteem beheer. Per waterdienst zijn verschillende bronnen gebruikt t.b.v een schatting van volume, kosten. Prijs is gebaseerd op kostenterugwinning per waterdienst. Ad 1. Volume voor de productie van leidingwater onttrokken m3 water (grondwater en oppervlaktewater, per deelstroomgebied, 2001 (bron: NAMWA, 2004 CBS). Gemiddelde kosten voor dinkwater per m3 geleverd drinkwater, Nederland, diverse jaren (bron: Waterleidingstatistiek, 2000 t/m 2007, VEWIN). Totale kosten voor de productie en levering van drinkwater, Nederland, diverse jaren (bron: NAMWA, 2000 t/m 2005, CBS). Totale kosten eigen winning water door bedrijven, Nederland (bron: Kostenterugwinning van Waterdiensten in Nederland, 2005, RWS WD). Ad 2. Volume riolering aanvoer van afvalwater (influent), per deelstroomgebied, diverse jaren (bron: CBS, Zuivering van stedelijk afvalwater). Totale aantal km rioleringsbuis, Nederland, diverse jaren (bron: RIONED, Riool in Cijfers). Op riool aangesloten aantal inwoners per deelstroomgebied, 2002 (bron: CBS RIONED). Gemiddelde afvoer huishoudelijk afvalwater en hemelwater op riool in liters per persoon per jaar, Nederland, 2007 (bron: raming RIONED). Totale aantal km drainage-buizen, Nederland 2005 (bron: Grontmij). Totaal aantal hectares afgekoppelde verhard oppervlakte bij bestaande bebouwing, Nederland, 2000 (UvW enquête afvalkete). Totale kosten rioleringszorg, Nederland, diverse jaren (bron: Riool in Cijfers, RIONED). Ad 3. Volume publieke zuivering totale capaciteit RWZI's in i.e. per deelstroomgebied, diverse jaren en aanvoer (en afvoer) van afvalwater in m3, per deelstroomgebied, diverse jaren (bron: Zuivering van stedelijk afvalwater, CBS). Geloosde hoeveelheid afvalwater in i.e. per stroomgebied, diverse jaren (bron: Lozing van afvalwater, CBS). Op publieke RWZI aangesloten deel van de bevolking per deelstroomgebied, 2002 (bron: CBS, RIONED). Volume eigen dienstverlening totale capaciteit zuiveringsinstallaties bij bedrijven, Nederland, diverse jaren (bron: Afvalwaterzuivering bij bedrijven, CBS). Aantal inwoners met IBA-systeem, Nederland, diverse jaren (bron: RIONED). Kosten publieke zuivering, totale kosten zuiveringszorg, Nederland, diverse jaren (bron: Waterschapsfinanciën administratief, CBS). Kosten eigen dienstverlening, totale kosten zuivering van afvalwater bedrijven, Nederland, diverse jaren (bron: NAMWA, 2000 t/m 2005, CBS). Bestedingen door huishoudens aan IBA's, Nederland, 2001 (bron: RIONED). Ad 4.Volume onttrokken grondwater door (water)bedrijven, Nederland, diverse jaren (bron: CBS, VEWIN). Voor de productie van leidingwater, koel- en proceswaterdoeleinden onttroken m3 grondwater, per deelstroomgebied, 2001 (bron: NAMWA, 2004, CBS). Kosten totale uitgaven kwantitatief beheer van grondwater, Nederland, diverse jaren (bron: Provinciale financiën, exploitatierekening, CBS). Totale kosten grondwaterbeheer, Nederland, 2002 (bron: Kostenterugwinning van de waterdiensten in Nederland, 2005, RWS WD). Ad 5. Volume lengte niet-primaire waterkeringen, Nederland, 2009 (bron: STOWA/DVW). Oppervlakte binnenwateren, Nederland, 2003 (bron: Bodemstatistiek CBS). Omvang bevolking, per deelstroomgebied, 2002 (bron: CBS, RIONED). Kosten totale uitgaven kwantitatief beheer van grondwater, Nederland, diverse jaren (bron: Provinciale financiën, exploitatierekening, CBS). Totlae kosten grondwaterbeheer, Nederland, 2002 (bron: Kostenterugwinning van Waterdiensten in Nederland, 2005, RWS WD). |
VolumesPricesCostsSummary |
De bijdrage van gebruikers aan de kosten van de waterdiensten kan worden uitgedrukt middels kostenterugwinning (KTW) percentages. De kostenterugwinningspercentages zijn eenvoudig en op de volgende wijze berekend: Opbrengsten van de waterdiensten (minus eventuele subsidies) gedeeld door kosten die worden gemaakt maal 100%.
In het Nederlandse waterbeheer zijn vijf waterdiensten benoemd: 1. productie en levering van water; 2. inzameling en afvoer van hemel- en afvoerwater; 3. zuivering van afvalwater; 4. grondwaterbeheer; 5. regionaal watersysteem beheer. Per waterdienst wordt verschillend omgegaan met kruissubsidies. Ad 1. Voor de productie en levering van leidingwater bestaan, net als voor de verschillende vormen van eigen dienstverlening, geen significante kruissubsidies. Ad 2. De kruissubsidiëring door niet volledig toepassen van rioolrecht is de laatste jaren sterk afgenomen doordat de meeste gemeenten nu wel rioolrecht hanteren. Vandaar dat de kosterterugwinning nu ook sterk is toegenomen van 80% naar rond de 95%. Het saneren van riolen wordt vaak gecombineerd met het saneren van straten en/of stedelijke vernieuwing. Dit is vaak niet volledig budgettair gescheiden. Bij de nieuwbouw van woningen worden de aanlegkosten van rioleringen inbegrepen in de grondexploitatie en dus betaald door de huiseigenaren. De meeste waterschappen financieren mee in het afkoppelen van verhard oppervlak en soms ook bij de inrichting van bergbezinkbasins in verband met het belang dat zij hebben bij minder water in het influent. De meeste waterschappen hebben hiervoor een regeling, die een vergoeding geeft per m2 afgekoppeld oppervlak. Ad 3. Voor afvalwaterzuivering bestaan geen significante kruissubsidies (minder dan 2%). Ad 4. Een deel van de kosten bestaat uit apparaatskosten van de provincies. Deze worden betaald uit de algemene middelen van de provincies en er is dus sprake van een beperkte subsidiëring. Ad 5. Waterschappen krijgen subsidies voor de uitvoering van hun tradionele taken. Deze subsidies zijn niet significant: bij benadering 2%.
Bij het bepalen van de kosten van maatregelen voor het SGBP is gebruik gemaakt van berekeningen met betrekking tot investeringen. Hiervoor is vooral gebruik gemaakt van informatie vanuit de regio's.
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar het internationale deel A van het Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.iksr.org/stroomgebiedbeheerplan |
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|
Kosteneffectiviteit van maatregelen wordt beschouwd als een hulpmiddel en is één van de elementen die leidt tot een politieke beslissing m.b.t. tot het nemen van maatregelen. Waar het succes van een Nederlandse maatregelen onder meer afhankelijk is van maatregelen in het buiteland is afstemming gezocht binnen de internationale riviercommissies. Hiervoor wordt verwezen naar de internationale deel van het stroomgebiedbeheerplan Rijn: http://www.iksr.org/stroomgebiedbeheerplan
In 2006 is op nationaal niveau de Strategische mkba uitgevoerd. Op basis van een lange lijst van mogelijke maatregelen en een globale indicatie van kosten en effecten van deze maatregelen zijn drie scenario’s opgesteld in de vorm van pakketten van mogelijke maatregelen. Vervolgens is van deze pakketten van maatregelen een inschatting gemaakt van kosten, effecten en lasten en, zeer indicatief, resulterende baten. De resultaten van de Strategische mkba zijn in 2007 met het nationale parlement besproken.
De voor de economische analyse benodigde informatie werd veelal op verschillende manieren/vormen aangeleverd door de regionale beheerders. Er zijn acties ondernomen om voor de volgende stroomgebiedbeheerplannen te komen tot een standaardisatie van de informatie over kosten en effecten van maatregelen.
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar hoofdstuk 2 Stroomgebiedbeheerplan 2009 - 2015 | http://www.kaderrichtlijnwater.nl/uitvoering/nationaal/item_27248/ |
In Nederland zijn bij de selectie van waterdiensten de in de KRW gebruikte definities voor waterdiensten en kostenterugwinning van waterdiensten als uitgangspunt genomen. Daarnaast is onder andere uitgegaan van de huidige institutionele structuur van het Nederlandse waterbeheer. In Nederland heeft een discussie plaatsgevonden over de toekomst van de bekostigingsstructuur voor onder meer het regionaal waterbeheer. Ook de resultaten van deze discussie zijn meegenomen bij het benoemen van de verschillende waterdiensten, waardoor de gehanteerde benadering nog jaren mee kan. Door de definitie van waterdiensten mede te baseren op de huidige institutionele structuur van het Nederlandse waterbeheer, wordt op institutioneel niveau inzicht gegeven in de kostenterugwinning. Bovendien vereenvoudigt het de dataverzameling. Een ander belangrijk punt bij de afbakening van waterdiensten is de notie dat het voor de mogelijke verandering in de waterstatus niets uitmaakt of een overheid of een bedrijf de waterdienst aan derden levert, of dat gebruikers de waterdienst aan zichzelf leveren (eigen dienstverlening). Bijvoorbeeld, de waterdienst afvalwaterbehandeling wordt geleverd door waterschappen aan huishoudens en kleine bedrijven, terwijl grote bedrijven nogal eens zelf hun eigen afvalwater zuiveren. Het effect van de resulterende lozingen op het ontvangende oppervlaktewater zijn grotendeels hetzelfde. Om deze reden wordt eigen dienstverlening gezien als onderdeel van de waterdiensten. Hieronder volgt een korte beschrijving van de verschillende waterdiensten. 1. Productie en levering van water: Hierbij gaat het om de productie en levering van drinkwater, proceswater (inclusief beregening in de landbouw) en koelwater. 2. Inzameling en afvoer van hemelwater en afvalwater: Dit betreft riolering, inclusief grondwaterdrainage in de stad, omdat ondiep grondwater beheer voor zover dat wordt uitgeoefend door de gemeente kan worden beschouwd als onderdeel van afvoer van hemelwater. 3. Zuivering van afvalwater: Via aanleg, overname, verbetering, beheer, onderhoud en bediening van zuiveringstechnische werken (transportgemalen en –leidingen, zuiverings– en slibverwerkingsinstallaties) ervoor zorgen dat het aangeboden afvalwater wordt gezuiverd en binnen de daarvoor geldende wettelijke eisen op het oppervlaktewater wordt geloosd. 4. Grondwaterbeheer: De waterdienst grondwaterbeheer betreft het kwantitatief beheer van diep grondwater, met name bestaande uit de regulering en handhaving van onttrekkingen. 5. Watersysteembeheer: Het betreft hier het beheer van de regionale watersystemen, waaronder het watersysteembeheer door waterschappen. Omdat zij via het peilbeheer van oppervlaktewater beheer voeren over ondiep grondwaterbeheer in het landelijk gebied wordt dit gezien als onderdeel van het watersysteembeheer. Om dezelfde reden wordt ook drainage door de landbouw als onderdeel gezien van regionale watersysteembeheer.
Nederland hanteert al jaren het principe ‘de vervuiler betaald’ en de kostenterugwinning is per waterdienst nagenoeg 100%. Het gehanteerde uitgangspunt is derhalve dat het huidige Nederlandse beleid ten aanzien van kostenterugwinning voldoende is en geen aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn. Daarnaast is Nederland, zoals altijd, bezig met het onderzoeken of de huidige manier van financiering niet effectiever en efficiënter kan. Daarbij wordt ook expliciet gekeken naar innovatieve instrumenten zoals beheervergoedingen.
Bij het bepalen van de kosten dienen naast de directe kosten ook de in geld uitgedrukte waarde van de effecten op het milieu en de natuurlijke hulpbronnen (de milieukosten) te worden meegenomen. Nederland kiest bij het bepalen van de huidige milieukosten voor een pragmatische benadering die inhoudt dat de kosten die gepaard gaan met het nemen van de huidige mitigerende maatregelen worden gezien als de huidige milieukosten. Hierbij wordt verondersteld dat met deze maatregelen de negatieve milieueffecten worden gecompenseerd tot het niveau van de geformuleerde doelstellingen. Deze methode is één van de methoden die de Europese werkgroep over Milieukosten (DG Eco 2) heeft gepresenteerd. Maatregelen die in Nederland reeds worden getroffen om milieuschade aan water te voorkomen zijn onder meer de aanleg en onderhoud van riolering en de afvalwaterzuivering. Om deze reden worden de kosten voor deze waterdiensten beschouwd als milieukosten. Deze milieukosten worden momenteel in Nederland reeds in rekening gebracht bij de gebruikers, zoals gewenst in de EU KRW. Op soortgelijke wijze zijn de huidige milieukosten reeds verwerkt in de kosten die moeten worden teruggewonnen voor andere waterdiensten.
Niet van toepassing: de watergebruiksectoren leveren een redelijke bijdrage aan de terugwinning van de kosten van de waterdiensten.
De financiering van waterdiensten is in heel Nederland op dezelfde manier georganiseerd en is al decennia lang gebaseerd op het principe: de vervuiler en de gebruiker betaalt. In principe worden in Nederland vrijwel alle kosten van waterdiensten teruggewonnen.
Nederland onderscheidt vijf waterdiensten: 1. productie en levering van water, 2. inzameling en afvoer van hemelwater en afvalwater, 3. zuivering van afvalwater, 4. grondwaterbeheer en 5. regionaal watersysteembeheer. De financiering van waterdiensten is in heel Nederland op dezelfde manier georganiseerd en is al decennia lang gebaseerd op het principe: de vervuiler en de gebruiker betaalt. In principe worden in Nederland vrijwel alle kosten van waterdiensten teruggewonnen. Per waterdienst: ad 1. de kosten voor de productie en levering van drinkwater worden in Nederland gedragen door de waterbedrijven en doorberekend aan de gebruikers middels een deel vastrecht (kosten voor het leidingennet) en een prijs per m3 water (productie en zuivering van leidingwater). Daarnaast worden er nog kosten gemaakt door de bedrijven voor de inname van water voor koelwaterdoeleinden en voor procesdoeleinden. Dit zijn vormen van eigen dienstverlening, waarvan de kosten door de betreffende sectoren zelf worden gedragen. Ad 2. De kosten voor investeringen en beheer en onderhoud van de riolering worden gedragen door de gemeenten. Het grootste gedeelte van deze kosten worden teruggewonnen door middel van het rioolrecht. Ad 3. de kosten voor waterkwaliteitsbeheer worden teruggewonnen bij vervuilers door middel van de verontreinigingsheffing die wordt geheven op alle lozingen op riolering, zuiveringstechnische werken en/of oppervlaktewateren. De hoogte van de heffing wordt bepaald op basis van het aantal vervuilingeenheden en de verwachte kosten voor het betreffende jaar (de heffingen dekken in principe alle kosten die waterschappen maken voor het waterkwaliteitbeheer). Zuivering van afvalwater vindt niet alleen plaats door waterschappen. Bedrijven, en in mindere mate ook de landbouw, verzorgen deze dienst ook zelf (eigen dienstverlening). Omdat het eigen dienstverlening betreft geldt dat deze kosten volledig worden teruggewonnen. Ad 4. Zoals bij de waterdienst productie en levering van water beschreven, moet een provinciale grondwaterheffing worden betaald voor de onttrekking van grondwater. Deze heffing wordt geïnd door de provincies. Vrijwel alle grotere, vergunningplichtige onttrekkingen vinden plaats door bedrijven, vandaar dat zij alle kosten van deze waterdienst dragen. Ad 5. het deel van het regionale watersysteembeheer dat betrekking heeft op kwalitatief beheer van de regionale watersystemen wordt betaald uit de verontreinigingsheffing. Het kwantitatieve beheer wordt betaald uit de omslagheffing. Deze wordt opgelegd aan de categorieën die belang hebben bij de taak: huishoudens (ingezetenenomslag) en eigenaren van gebouwde en ongebouwde onroerende zaken. Eigendienstverlening voor deze waterdienst bestaat uit de kosten die door de landbouw worden gemaakt.
Voor de berekeningen is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande gegevens en is niet veel energie gestoken in het uitwerken van details en uniformeren van gegevens. Doordat de gegevens afkomstig zijn uit verschillende bronnen kan het voorkomen, dat bepaalde posten bij sommige waterdiensten wel en bij andere waterdiensten niet worden meegenomen. Bovendien geldt dat een overzicht van welke posten wel en welke niet worden meegenomen vaak ontbreekt, evenals een overzicht van gehanteerde uitgangspunten (afschrijvingstermijnen, historische kostprijs of vervangingswaarde,…) en de berekeningswijze. Door gebruik te maken van toedeling- en vuistregels kan echter een inschatting worden gemaakt op basis waarvan voor de meeste waterdiensten met behulp van de beschikbare gegevens de kostenterugwinningspercentages kunnen worden bepaald, compleet met uitsplitsing naar de bijdragen die industrie, huishoudens en landbouw leveren, zoals gevraagd in de EU KRW. Vooral om de uitsplitsing naar sectoren te kunnen maken is het doen van aannames onontkoombaar gebleken. De gehanteerde werkwijze (uitgaan van beschikbare gegevens en vuistregels) leidt ertoe dat de kostenterugwinningspercentages van verschillende waterdiensten niet zonder meer met elkaar kunnen worden vergeleken en ook internationale vergelijking op stroomgebiedniveau is om deze reden niet goed mogelijk. De gepresenteerde cijfers moeten derhalve als een globaal overzicht (een eerste aanzet) worden gezien. Op onderdelen waar dit belangrijk wordt gevonden, kan na 2004 worden geprobeerd om aanvullende gegevens te verzamelen. In Nederland geldt dat de aanbieders van de waterdiensten hun eigen broek moeten ophouden. Vandaar dat de de gepresenteerde cijfers laten zien dat de kostenterugwinningspercentages hoog zijn en de bijdragen van de verschillende gebruikers adequaat. Daarnaast geldt dat de methode van kostenterugwinning voor heel Nederland hetzelfde is. Omwille van al deze redenen is besloten om geen significante inspanningen te getroosten om gedetailleerdere gegevens te zoeken.
Informatie is voldoende aanwezig om een uitspraak te doen dat in Nederland sprake is van een adequate kostenterugwinning.
ReferenceDescription | ReferenceURLlocation |
---|---|
Verwijzing naar rapport 'Kostenterugwinning van waterdiensten in Nederland (2005). | http://www.helpdeskwater.nl/algemene_onderdelen/kennisdesk/?ActItmIdt=27021 |