Competent authorities, River basin districts and Sub-units for NL

XML File details

CreationDate2010-02-25
CreatorRijkswaterstaat Centre for Watermanagement
Emailmarloes.schiereck@rws.nl
DescriptionWFD Reporting 2010
GeneratedByEU XML Conversion Tool
C_CDNL
METADATA
URL


Contents

1. Competent authorities
2. River basin districts
3. Sub units



1. Competent authorities

EUCACodeCompetentAuthorityNameCompetentAuthorityNameNLAcronymAuth_CDLegalStatusReferenceSummaryStreetCityCityNLCountryPostcodeURL
NL_MINVENWMinistry of Transport, Public Works and Water ManagementMinister van Verkeer en Waterstaat (VenW)NL_MINVENWZoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Koninklijk besluit. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening, Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 20901The HagueDen HaagNederland2500 EXwww.verkeerenwaterstaat.nl
NL_MINVROMMinistry of Housing, Spatial Planning and the EnvironmentMinister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM)NL_MINVROMZoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Koninklijk besluit. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening, Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 20951The HagueDen HaagNederland2500 EZwww.minvrom.nl
NL_MINLNVMinistry of Agriculture, Nature and Food QualityMinister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV)NL_MINLNVZoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Koninklijk besluit. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening, Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 20401The HagueDen HaagNederland2500 EKwww.minlnv.nl
NL_P61Provincie Groningen Provincie Groningen NL_P61Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Provinciewet. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 610GroningenGroningenNederland9700 APwww.provinciegroningen.nl
NL_P62Provincie Fryslân (Friesland) Provincie Fryslân (Friesland) NL_P62Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Provinciewet. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 20120LeeuwardenLeeuwardenNederland8900 HMwww.fryslan.nl
NL_P63Provincie Drenthe Provincie Drenthe NL_P63Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Provinciewet. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 122AssenAssenNederland9400 ACwww.drenthe.nl
NL_P64Provincie Flevoland Provincie Flevoland NL_P64Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Provinciewet. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 55LelystadLelystadNederland8200 ABwww.provincie.flevoland.nl
NL_P65Provincie Noord-Holland Provincie Noord-Holland NL_P65Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Provinciewet. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 123HaarlemHaarlemNederland2000 MDwww.noord-holland.nl
NL_P66Provincie Overijssel Provincie Overijssel NL_P66Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Provinciewet. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 10078ZwolleZwolleNederland8000 GBwww.prv-overijssel.nl
NL_P67Provincie Utrecht Provincie Utrecht NL_P67Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Provinciewet. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 80300UtrechtUtrechtNederland3508 THwww.provincie-utrecht.nl
NL_P68Provincie Gelderland Provincie Gelderland NL_P68Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Provinciewet. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 9090ArnhemArnhemNederland6800 GXwww.gelderland.nl
NL_P69Provincie Zuid-Holland Provincie Zuid-Holland NL_P69Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Provinciewet. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 90602The HagueDen HaagNederland2509 LPwww.zuid-holland.nl
NL_P70Provincie Zeeland Provincie Zeeland NL_P70Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Provinciewet. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 6001MiddelburgMiddelburgNederland4330 LAwww.zeeland.nl
NL_P71Provincie Noord-BrabantProvincie Noord-BrabantNL_P71Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Provinciewet. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 90151Den BoschDen BoschNederland5200 MCwww.brabant.nl
NL_P72Provincie Limburg Provincie Limburg NL_P72Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Provinciewet. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). Wetgeving voor taken die relevant zijn voor de KRW: Ontgrondingenwet, Wet ruimtelijke ordening. De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 5700MaastrichtMaastrichtNederland6202 MAwww.limburg.nl
NL_W2Wetterskip Fryslan Wetterskip Fryslan NL_W2Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 36LeeuwardenLeeuwardenNederland8900 AAwww.wetterskipfryslan.nl
NL_W4Waterschap Groot-SallandWaterschap Groot-SallandNL_W4Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 60ZwolleZwolleNederland8000 ABwww.wgs.nl
NL_W5Waterschap Regge en Dinkel Waterschap Regge en Dinkel NL_W5Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 5006AlmeloAlmeloNederland7600 GAwww.wrd.nl
NL_W7Waterschap Rijn en IJssel Waterschap Rijn en IJssel NL_W7Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 148DoetinchemDoetinchemNederland7000 ACwww.wrij.nl
NL_W8Waterschap Veluwe Waterschap Veluwe NL_W8Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 4142ApeldoornApeldoornNederland7320 ACwww.veluwe.nl
NL_W9Waterschap Rivierenland Waterschap Rivierenland NL_W9Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 599TielTielNederland4000 ANwww.waterschaprivierenland.nl
NL_W10Waterschap Vallei en EemWaterschap Vallei en EemNL_W10Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 330LeusdenLeusdenNederland3830 AJwww.wve.nl
NL_W11Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht NL_W11Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 1061HilversumHilversumNederland1200 BBwww.agv.nl
NL_W12Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier NL_W12Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 850PurmerendPurmerendNederland1440 AWwww.hhnk.nl
NL_W13Hoogheemraadschap van Rijnland Hoogheemraadschap van Rijnland NL_W13Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 156LeidenLeidenNederland2300 ADwww.rijnland.net
NL_W14Hoogheemraadschap De Stichtse RijnlandenHoogheemraadschap De Stichtse RijnlandenNL_W14Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 550HoutenHoutenNederland3990 GJwww.hdsr.nl
NL_W15Hoogheemraadschap van DelflandHoogheemraadschap van DelflandNL_W15Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/ Postbus 3061DelftDelftNederland2601 DBwww.hhdelfland.nl
NL_W18Waterschap Zeeuwse Eilanden Waterschap Zeeuwse Eilanden NL_W18Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 1000MiddelburgMiddelburgNederland4330 ZWwww.wze.nl
NL_W19Waterschap Hollandse Delta Waterschap Hollandse Delta NL_W19Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 469DordrechtDordrechtNederland3300 ALwww.wshd.nl
NL_W23Waterschap Zeeuws-Vlaanderen Waterschap Zeeuws-Vlaanderen NL_W23Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 88TerneuzenTerneuzenNederland4530 ABwww.wszv.nl
NL_W25Waterschap Brabantse Delta Waterschap Brabantse Delta NL_W25Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 5220BredaBredaNederland4801 DZwww.brabantsedelta.nl
NL_W27Waterschap De Dommel Waterschap De Dommel NL_W27Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 10001BoxtelBoxtelNederland5280 DAwww.dommel.nl
NL_W33Waterschap Hunze en Aa’sWaterschap Hunze en Aa’sNL_W33Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 3390VenloVenloNederland5902 RJ www.hunzeenaas.nl
NL_W34Waterschap Noorderzijlvest Waterschap Noorderzijlvest NL_W34Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 18GroningenGroningenNederland9700 AAwww.noorderzijlvest.nl
NL_W35Waterschap Reest en Wieden Waterschap Reest en Wieden NL_W35Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 120MeppelMeppelNederland7940 ACwww.reest-wieden.nl
NL_W36Waterschap Velt en Vecht Waterschap Velt en Vecht NL_W36Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 330CoevordenCoevordenNederland7740 AHwww.veltenvecht.nl
NL_W37Waterschap Zuiderzeeland Waterschap Zuiderzeeland NL_W37Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 229LelystadLelystadNederland8200 AEwww.zuiderzeeland.nl
NL_W38Waterschap Aa en Maas Waterschap Aa en Maas NL_W38Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 5049Den BoschDen BoschNederland5201 GAwww.aaenmaas.nl
NL_W39Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard NL_W39Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 4059RotterdamRotterdamNederland3006 ABwww.hhsk.nl
NL_W57Waterschap Peel en Maasvallei Waterschap Peel en Maasvallei NL_W57Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 3390VenloVenloNederland5902 RJwww.wpm.nl
NL_W58Waterschap Roer en Overmaas Waterschap Roer en Overmaas NL_W58Zoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Waterschapswet, Provinciaal Reglement. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 185SittardSittardNederland6130 ADwww.overmaas.nl
NL_vngAssociation of Dutch MunicipalitiesVereniging van Nederlandse Gemeenten NL_vngZoals in de Implementatiewet EG-Kaderrichtlijn Water is vermeld, zijn de wettelijke bevoegdheden van verschillende bestuursorganen met betrekking tot het waterbeheer die reeds van kracht waren voor de totstandkoming van die implementatiewet ook van toepassing bij de uitvoering van de KRW. Enige aanvullende wettelijke voorzieningen die nodig zijn ter voldoening aan specifieke voorschriften van de KRW zijn opgenomen in de genoemde implementatiewet. Hieronder volgt een overzicht in welke wetten bevoegdheden zijn te vinden. Instellingswetgeving: Grondwet, Gemeentewet. Wetgeving voor taken ten behoeve van de KRW: Waterwet, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer (Deze opsomming betreft enkel de formele wetten. Van toepassing zijnde AMvB’s en verordeningen van provincies, waterschappen en gemeenten zijn niet opgenomen). De wetteksten zijn verkrijgbaar via http://wetten.overheid.nl/.http://wetten.overheid.nl/Postbus 30434The HagueDen HaagNederland2500 GKwww.vng.nl

1.1 Competent authority roles

1. NL_MINVENW


2. NL_MINVROM


3. NL_MINLNV


4. NL_P61


5. NL_P62


6. NL_P63


7. NL_P64


8. NL_P65


9. NL_P66


10. NL_P67


11. NL_P68


12. NL_P69


13. NL_P70


14. NL_P71


15. NL_P72


16. NL_W2


17. NL_W4


18. NL_W5


19. NL_W7


20. NL_W8


21. NL_W9


22. NL_W10


23. NL_W11


24. NL_W12


25. NL_W13


26. NL_W14


27. NL_W15


28. NL_W18


29. NL_W19


30. NL_W23


31. NL_W25


32. NL_W27


33. NL_W33


34. NL_W34


35. NL_W35


36. NL_W36


37. NL_W37


38. NL_W38


39. NL_W39


40. NL_W57


41. NL_W58


42. NL_vng



2. River basin districts

EURBDCodeRBDNameRBDNameNLRBD_MS_CDAreaNationalRelationshipsInternationalInternationalNameInternationalRelationshipsPrimeCompetentAuthorityOtherCompetentAuthoritiesOtherRelevantRoles
NLRNRhineRijnNLRN28500Regionale afstemming Het stroomgebied/werkgebied Rijndelta is onderverdeeld in zeven subwerkgebieden, drie in Duitsland (IJsselmeerzuflüsse, Deltarheinzuflüsse in Nordrhein-Westfalen (nrw) en Vechte in Niedersachsen (ni)) en vier in Nederland (Rijn-West, Rijn-Midden, Rijn-Oost en Rijn-Noord). In Nederland is voor elk subwerkgebied een Regionaal Bestuurlijk Overleg (rbo) ingesteld. De voorbereiding van het rbo vond plaats in het Regionaal Ambtelijk Overleg (rao), waaronder een aantal werkgroepen waren ingesteld. Per subwerkgebied was ook een klankbordgroep actief met daarin vertegenwoordigd de verschillende belanghebbenden uit het gebied. Deze klankbordgroepen hebben de Regionaal Bestuurlijk Overleggen geadviseerd. Nationale afstemming In Nederland is de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat eindverantwoordelijk voor de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water. Bij de implementatie heeft het Nationaal Wateroverleg (nwo), onder voorzitterschap van de staatssecretaris, een belangrijke rol. Deelnemers aan dit overleg zijn gedeputeerden van provincies namens het Interprovinciaal Overleg (ipo), dijkgraven namens de Unie van Waterschappen (UvW), vertegenwoordigers van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (vng) en ambtelijke vertegenwoordigers van de ministeries van Verkeer en Waterstaat ( VenW), Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (lnv) en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (vrom). Het nwo heeft geadviseerd over de landelijke kaders voor de regionale uitvoering in de vier Nederlandse stroomgebieden. Daarnaast heeft in het Landelijk Bestuurlijk Overleg Regio’s (lbor) overleg plaatsgehad tussen de voorzitters van de regionale bestuurlijke overleggen en de Staatssecretaris over de meer praktische zaken en de voortgang van de regionale planvorming. Op landelijk niveau heeft het Overlegorgaan Water en Noordzee (own) gefungeerd als klankbordgroep. In dit overlegorgaan zijn de belangrijkste landelijk opererende maatschappelijke organisaties vertegenwoordigd In de Waterwet zijn de onderlinge toezichtverhoudingen van de verschillende betrokken overheden geregeld. Provincies houden toezicht op waterschappen en gemeenten en waar nodig kan de provincie gebruik maken van instructies of aanwijzingen. Een provincie of het rijk kan met besluiten of handelingen optreden in plaats van een waterschap of een gemeente. In situaties waarin bovenregionale belangen of internationale verplichtingen spelen, kan de Minister van Verkeer en Waterstaat de toezichtinstrumenten benutten. Deze toezichtinstrumenten komen voort uit de Waterwet, maar ook uit hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer. Voorts zijn in het kader van het Nationaal Bestuursakkoord Water afspraken gemaakt over de coördinatie.YRhineHet internationale stroomgebieddistrict van de Rijn is onderverdeeld in negen deelgebieden, ofwel bewerkingsgebieden. Rijndelta omvat het mondingsgebied van het internationale stroomgebieddistrict en valt voornamelijk onder Nederlands en ook Duits grondgebied. De internationale afstemming met betrekking tot de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water voor het hele stroomgebieddistrict Rijn vindt plaats in het kader van het internationale Rijnoverleg. Daarbij is de infrastructuur gebruikt van de Internationale Commissie ter Bescherming van de Rijn (icbr). Alle betrokken Rijnoeverstaten geven via het Coördineringscomité Rijn vorm aan de internationale coördinatie van de implementatie van de Kaderrichtlijn Water. Onder de gezamenlijke leiding van het Coördineringscomité Rijn (implementatie krw) en de Plenaire vergadering van de icbr (implementatie Rijnverdragverplichtingen) worden zowel de krw verplichtingen als de Rijnverdragverplichtingen voorbereid door de Strategiegroep. De technisch inhoudelijke voorbereiding van producten wordt gedaan door een aantal werkgroepen (waterkwaliteit/emissies, ecologie) en expertgroepen (economie en gis). Noch de icbr, noch het Coördineringscomité Rijn acteren als een onafhankelijk orgaan. Het stroomgebieddistrict Rijndelta wordt bewerkt in onderlinge samenwerking met de betrokken landen en deelstaten, d.w.z. Nederland, Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen. Tussen de bevoegde autoriteiten in de drie landen/deelstaten vindt een intensieve coördinatie plaats, o.a. op het gebied van beheer, monitoring en de onderlinge afstemming van methoden ter beoordeling en vastlegging, maar ook in concrete situaties met betrekking tot de grensoverschrijdende wateren. De afstemming over regionale zaken gebeurt in regionaal grensoverschrijdend overleg. Het bilaterale overleg tussen Nederland en Duitsland vindt op dit moment plaats via de Permanente Nederlands-Duitse Grenswatercommissie (pgc) op het niveau van de rijks- en provinciale overheid. De pgc wordt ondersteund door een zevental subcommissies. Over overkoepelende administratieve kwesties wordt besloten in de Internationale Stuurgroep Rijndelta. De besluitvorming wordt voorbereid door de officiële werkgroep Rijndelta. In de Nederlandse Waterwet is uitdrukkelijk gewaarborgd dat de internationale intergouvernementele afspraken doorwerken in de nationale planning. De landen in het internationale stroomgebieddistrict Rijn hebben gezamenlijk een overkoepelend stroomgebiedbeheerplan opgesteld voor het gehele internationale stroomgebieddistrict Rijn op. Dit internationale beheerplan wordt ook wel aangeduid als ‘Rijn, deel A’, en is te vinden op de website http://www.iksr.org.URL: http://www.iksr.de/NL_MINVENWNL_MINVENWNL_MINVROMNL_MINLNVNL_P61NL_P62NL_P63NL_P64NL_P65NL_P66NL_P67NL_P68NL_P69NL_P71NL_W2NL_W4NL_W5NL_W7NL_W8NL_W9NL_W10NL_W11NL_W12NL_W13NL_W14NL_W15NL_W19NL_W34NL_W35NL_W36NL_W37NL_W39NL_vng
NLEMEmsEemsNLEM2600Regionale afstemming De overheden die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water zijn op bestuurlijk niveau vertegenwoordigd geweest in de Stuurgroep Water 2000+ die heeft gefunctioneerd als het Regionaal Bestuurlijk Overleg Nedereems (rbo Nedereems). De voorbereiding van het rbo vond plaats in het Regionaal Ambtelijk Overleg (rao), waaronder een aantal werkgroepen was ingesteld. Per subwerkgebied was ook een klankbordgroep actief met daarin vertegenwoordigd de verschillende belanghebbenden uit het gebied. Deze klankbordgroepen hebben de Regionaal Bestuurlijk Overleggen geadviseerd. Nationale afstemming In Nederland is de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat eindverantwoordelijk voor de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water. Bij de implementatie heeft het Nationaal Wateroverleg (nwo), onder voorzitterschap van de staatssecretaris, een belangrijke rol. Deelnemers aan dit overleg zijn gedeputeerden van provincies namens het Interprovinciaal Overleg (ipo), dijkgraven namens de Unie van Waterschappen (UvW), vertegenwoordigers van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (vng) en ambtelijke vertegenwoordigers van de ministeries van Verkeer en Waterstaat ( VenW), Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (lnv) en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (vrom). Het nwo heeft geadviseerd over de landelijke kaders voor de regionale uitvoering in de vier Nederlandse stroomgebieden. Daarnaast heeft in het Landelijk Bestuurlijk Overleg Regio’s (lbor) overleg plaatsgehad tussen de voorzitters van de regionale bestuurlijke overleggen en de Staatssecretaris over de meer praktische zaken en de voortgang van de regionale planvorming. Op landelijk niveau heeft het Overlegorgaan Water en Noordzee (own) gefungeerd als klankbordgroep. In dit overlegorgaan zijn de belangrijkste landelijk opererende maatschappelijke organisaties vertegenwoordigd. In de Waterwet zijn de onderlinge toezichtverhoudingen van de verschillende betrokken overheden geregeld. Provincies houden toezicht op waterschappen en gemeenten en waar nodig kan de provincie gebruik maken van instructies of aanwijzingen. Een provincie of het rijk kan met besluiten of handelingen optreden in plaats van een waterschap of een gemeente. In situaties waarin bovenregionale belangen of internationale verplichtingen spelen, kan de Minister van Verkeer en Waterstaat de toezichtinstrumenten benutten. Deze toezichtinstrumenten komen voort uit de Waterwet, maar ook uit hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer. Voorts zijn in het kader van het Nationaal Bestuursakkoord Water afspraken gemaakt over de coördinatie.YEmsDe Stuurgroep Eems coördineert de internationale afstemming en uitvoering voor de krw. De Stuurgroep neemt besluiten in algemene zin en besluiten over onderwerpen als de begrenzing van het stroomgebieddistrict en de deelstroomgebieden inclusief de kustwateren. De afstemming tussen de deelstroomgebieden en de daadwerkelijke productie van het internationale stroomgebiedbeheerplan vindt plaats in de coördinatiegroep Eems. Er worden zeven deelstroomgebieden onderscheiden binnen het internationale Eemsstroomgebieddistrict; twee deelstroomgebieden zijn met name relevant voor Nederland: de Eems-Dollard en Oost-Groningen-Drenthe, de laatste aangeduid met Nedereems. In het deelstroomgebied Eems-Dollard is het rijk (Rijkswaterstaat) samen met Duitsland verantwoordelijk voor de implementatie van de Kaderrichtlijn Water. In het deelstroomgebied Nedereems gelden de gebruikelijke verantwoordelijkheden en bevoegdheden . In de Waterwet is uitdrukkelijk gewaarborgd dat de internationale intergouvernementele afspraken doorwerken in de nationale planning. Voor het internationale stroomgebieddistrict Eems hebben Duitsland en Nederland een overkoepelend stroomgebiedbeheerplan Deel A opgesteld. Dit document is een internationale aanvulling op de nationale stroomgebiedbeheerplannen. De verantwoordelijkheid over doelen en maatregelen blijft volledig een nationale verantwoordelijkheid. Op basis van de gezamenlijke beschrijving en beoordeling van milieueffecten is door Duitsland en Nederland een lijst gemaakt van de belangrijke grensoverschrijdende beheerkwesties en is afgesproken dat de internationale afstemming zich vooral zal richten op deze problemen. URL: http://www.ems-eems.nl/NL_MINVENWNL_MINVENWNL_MINVROMNL_MINLNVNL_P61NL_P63NL_W33NL_W34NL_vng
NLMSMeuseMaasNLMS7500Regionale afstemming De verantwoordelijke overheden zijn op bestuurlijk niveau vertegenwoordigd geweest in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Maas (rbo Maas). De voorbereiding van het rbo vond plaats in het Regionaal Ambtelijk Overleg (rao), waaronder een aantal werkgroepen was ingesteld. Per subwerkgebied was ook een klankbordgroep actief met daarin vertegenwoordigd de verschillende belanghebbenden uit het gebied. Deze klankbordgroepen hebben de Regionaal Bestuurlijke Overleggen geadviseerd. Nationale afstemming In Nederland is de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat eindverantwoordelijk voor de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water. Bij de implementatie heeft het Nationaal Wateroverleg (nwo), onder voorzitterschap van de staatssecretaris, een belangrijke rol. Deelnemers aan dit overleg zijn gedeputeerden van provincies namens het Interprovinciaal Overleg (ipo), dijkgraven namens de Unie van Waterschappen (UvW), vertegenwoordigers van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (vng) en ambtelijke vertegenwoordigers van de ministeries van Verkeer en Waterstaat ( VenW), Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (lnv) en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (vrom). Het nwo heeft geadviseerd over de landelijke kaders voor de regionale uitvoering in de vier Nederlandse stroomgebieden. Daarnaast heeft in het Landelijk Bestuurlijk Overleg Regio’s (lbor) overleg plaatsgehad tussen de voorzitters van de regionale bestuurlijke overleggen en de Staatssecretaris over de meer praktische zaken en de voortgang van de regionale planvorming. Op landelijk niveau heeft het Overlegorgaan Water en Noordzee (own) gefungeerd als klankbordgroep. In dit overlegorgaan zijn de belangrijkste landelijk opererende maatschappelijke organisaties vertegenwoordigd. In de Waterwet zijn de onderlinge toezichtverhoudingen van de verschillende betrokken overheden geregeld. Provincies houden toezicht op waterschappen en gemeenten en waar nodig kan de provincie gebruik maken van instructies of aanwijzingen. Een provincie of het rijk kan met besluiten of handelingen optreden in plaats van een waterschap of een gemeente. In situaties waarin bovenregionale belangen of internationale verplichtingen spelen, kan de Minister van Verkeer en Waterstaat de toezichtinstrumenten benutten. Deze toezichtinstrumenten komen voort uit de Waterwet, maar ook uit hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer. Voorts zijn in het kader van het Nationaal Bestuursakkoord Water afspraken gemaakt over de coördinatie.YMeuseVoor de Maas zijn door de Ministers van Maasoeverstaten en – gewesten op de Ministersconferentie van Luik van 30 november 2001 afspraken gemaakt inzake deze internationale coördinatie. Daarbij is afgesproken dat zij gezamenlijk een internationaal stroomgebiedbeheerplan zullen opstellen. De coördinatie van de uitvoering van de krw is door hen opgedragen aan de Internationale Commissie ter bescherming van de Maas (icbm, later hernoemd tot Internationale Maascommissie imc), voor onderwerpen die van belang zijn voor het gehele internationale stroomgebied Maas. In de Waterwet is uitdrukkelijk gewaarborgd dat de internationale intergouvernementele afspraken doorwerken in de nationale planning. De bilaterale coördinatie betreft onderwerpen zoals grondwater en de grensoverschrijdende deelstroomgebieden van de Maas. Het bilaterale overleg met Vlaanderen vindt plaats binnen een viertal deelstroomgebiedcomités. Voor de Maas zijn die voor de Dommel, de Mark en de Thornerbeek/Jeker/Voer van belang. Het bilaterale overleg met Duitsland vindt plaats in de pgc (Permanente Nederlands-Duitse Grenswater- Commissie), in de subcomités A en B voor respectievelijk de Roer en de Niers. Omdat de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water in Duitsland anders is georganiseerd dan in Nederland, vindt op dit moment reeds op werkvloerniveau uitvoering plaats van de Kaderrichtlijn Water voor de deelstroomgebieden Roer/Swalm en Niers. Dit gebeurt onder coördinatie van de Staatliche Umweltamt Aachen, respectievelijk Krefeld in de deelstaat Noordrijn Westfalen. De Nederlandse waterbeheerders in die gebieden participeren actief in die regionale samenwerkingsverbanden. Duitsland zal de deelstroomgebied-beheerplannen voor de Roer/Swalm en de Niers als deelproduct inbrengen in het internationale stroomgebiedbeheerplan voor de Maas in de imc. Voor het internationale stroomgebieddistrict Maas hebben de landen gezamenlijk het rapport ‘Overkoepelend Deel van het Beheerplan’ (ODBP) opgesteld. Op basis van de gezamenlijke beschrijving en beoordeling van milieueffecten is door de landen in het Maasstroomgebied een lijst gemaakt van de belangrijke grensoverschrijdende beheerskwesties en is afgesproken dat de internationale afstemming zich vooral zou richten op deze problemen.URL: http://www.cipm-icbm.be/NL_MINVENWNL_MINVENWNL_MINVROMNL_MINLNVNL_P68NL_P69NL_P71NL_P72NL_W9NL_W19NL_W25NL_W27NL_W38NL_W57NL_W58NL_vng
NLSCScheldtScheldeNLSC3200Regionale afstemming De overheden die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water zijn op bestuurlijk niveau vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Schelde (RBO Schelde). De voorbereiding van het RBO vond plaats in het Regionaal Ambtelijk Overleg (RAO), waaronder een aantal werkgroepen was ingesteld. De werkzaamheden van het RAO Schelde werden voorbereid door het projectbureau krw Schelde (PKS). Per subwerkgebied was ook een klankbordgroep actief met daarin vertegenwoordigd de verschillende belanghebbenden uit het gebied. Deze klankbordgroepen hebben het Regionaal Bestuurlijk Overleg geadviseerd. Nationale afstemming In Nederland is de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat eindverantwoordelijk voor de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water. Bij de implementatie heeft het Nationaal Wateroverleg (nwo), onder voorzitterschap van de staatssecretaris, een belangrijke rol. Deelnemers aan dit overleg zijn gedeputeerden van provincies namens het Interprovinciaal Overleg (ipo), dijkgraven namens de Unie van Waterschappen (UvW), vertegenwoordigers van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (vng) en ambtelijke vertegenwoordigers van de ministeries van Verkeer en Waterstaat ( VenW), Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (lnv) en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (vrom). Het nwo heeft geadviseerd over de landelijke kaders voor de regionale uitvoering in de vier Nederlandse stroomgebieden. Daarnaast heeft in het Landelijk Bestuurlijk Overleg Regio’s (lbor) overleg plaatsgehad tussen de voorzitters van de regionale bestuurlijke overleggen en de Staatssecretaris over de meer praktische zaken en de voortgang van de regionale planvorming. Op landelijk niveau heeft het Overlegorgaan Water en Noordzee (own) gefungeerd als klankbordgroep. In dit overlegorgaan zijn de belangrijkste landelijk opererende maatschappelijke organisaties vertegenwoordigd. In de Waterwet zijn de onderlinge toezichtverhoudingen van de verschillende betrokken overheden geregeld. Provincies houden toezicht op waterschappen en gemeenten en waar nodig kan de provincie gebruik maken van instructies of aanwijzingen. Een provincie of het rijk kan met besluiten of handelingen optreden in plaats van een waterschap of een gemeente. In situaties waarin bovenregionale belangen of internationale verplichtingen spelen, kan de Minister van Verkeer en Waterstaat de toezichtinstrumenten benutten. Deze toezichtinstrumenten komen voort uit de Waterwet, maar ook uit hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer. Voorts zijn in het kader van het Nationaal Bestuursakkoord Water afspraken gemaakt over de coördinatie.YScheldtVoor de Schelde hebben de Ministers van de Scheldeoeverstaten en -gewesten op de Ministersconferentie van Luik van 30 november 2001 afspraken gemaakt over de internationale coördinatie. Daarbij is afgesproken dat zij gezamenlijk een internationaal stroomgebiedbeheerplan zullen opstellen. De coördinatie van de uitvoering van de Kaderrichtlijn is door hen opgedragen aan de Internationale Schelde Commissie (ISC ) voor onderwerpen die van belang zijn voor het gehele internationale stroomgebieddistrict. De Internationale Commissie voor de Bescherming van de Schelde (ICBS ) is reeds sinds 1995 actief. In 1998 kreeg de ICBS een formele status. In deze commissie (bij het Verdrag van Gent van 3 december 2002 omgedoopt tot Internationale Scheldecommissie (ISC )) nemen de landen Frankrijk, Federaal België en Nederland deel, alsmede het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Vlaams Gewest. De belangrijkste besluiten worden op ministerieel niveau genomen en in internationale verdragen vastgelegd. Het onder de ISC ressorterende delegatieleidersoverleg (DLO ) fungeert als stuurgroep voor de werkgroepen, die voor de uitvoering van de taken van de ISC zijn samengesteld. In de Waterwet is uitdrukkelijk gewaarborgd dat de internationale intergouvernementele afspraken doorwerken in de nationale planning. Voor het internationale stroomgebieddistrict Schelde hebben de landen en gewesten gezamenlijk een ‘Overkoepelend Deel van het Beheerplan’ (ODB) opgesteld. Dit document wordt ook wel het internationale Deel A van het stroomgebiedbeheerplan Schelde genoemd. Op basis van de gezamenlijke beschrijving en beoordeling van milieueffecten is door de landen in het Scheldestroomgebied een lijst gemaakt van de belangrijke grensoverschrijdende waterbeheerkwesties. De internationale afstemming is vooral hierop gericht.URL: http://www.isc-cie.com/NL_MINVENWNL_MINVENWNL_MINVROMNL_MINLNVNL_P69NL_P70NL_P71NL_W18NL_W19NL_W23NL_W25NL_vng


3. Sub units

1.  NLRN

EUSubUnitCodeMS_SubUnitCodeSubUnitNameSubUnitNameNLSubUnitArea
NLRNNLRNRhineRijn28500

2.  NLEM

EUSubUnitCodeMS_SubUnitCodeSubUnitNameSubUnitNameNLSubUnitArea
NLEMNLEMEmsEems2600

3.  NLMS

EUSubUnitCodeMS_SubUnitCodeSubUnitNameSubUnitNameNLSubUnitArea
NLMSNLMSMeuseMaas7500

4.  NLSC

EUSubUnitCodeMS_SubUnitCodeSubUnitNameSubUnitNameNLSubUnitArea
NLSCNLSCScheldtSchelde3200