Hoe ooit de A2 moest wijken voor het water

Gepubliceerd 2 april 2019

Als water een wapen was in tijden van oorlog, dan was snelweg A2 als eerste de pineut. Werd de Nieuwe Hollandse Waterlinie in werking gezet, dan sloot de Diefdijk en werden 'hulpgaten' gegraven in de snelweg om het land sneller onder water te zetten. De historische palen die de gaten markeerden, keren nu terug.

Op woensdag 14 april onthult wethouder Rutger van Stappershoef van de gemeente West-Betuwe een bord bij de hulpgatpalen van Enspijk. De palen werden in 2017 teruggevonden op de werkplaats van het waterschap in Tricht. Ooit markeerden ze bij Enspijk de locatie waar de snelweg moest worden afgegraven, zodat het water uit de Linge snel de Tielerwaard tot aan Gorinchem kon inunderen. Eerder waren al de palen bij Beesd teruggeplaatst, van het hulpgat ten noorden van de Linge. In beide gevallen was de Historische Kring West Betuwe nauw betrokken.

Sinds de opkomst van de luchtoorlog verloor de waterlinie haar militaire nut. In geval van oorlog zal de A2 dan ook niet meer worden afgegraven. Wel heeft de Diefdijk nog altijd een kerende functie, mochten de Betuwse rivierdijken bezwijken. Daarom beheert Waterschap Rivierenland in de Diefdijk nog altijd de doorgangen (coupures): in de A2 bij Everdingen en de Lingesluizen bij Asperen.

Bron: Waterschap Rivierenland